Läroböcker?

En sista-minuten-bokbloggsjerka, jag missade förra veckan helt. Frågan är "Har du läst någon bok/några böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc?"

Det är klart. Jag skulle säga att jag lär mig nånting av varenda bok jag läser 🙂 En massa udda fakta har jag t.ex. från Dick Francs :up: Deckare och annan underhållningslitteratur är i allmänhet fantastiska källor till samtida kultur. Gunnar Widegren, t.ex.! Mycket fascinerande.

Det finns förstås böcker som är extra lärorika. Jag satt en gång med en god vän som är historiker och funderade på bra historiska romaner, sådana som man potentiellt kunde ha som undervisningsmaterial. Det här var apropå Kjell Westös Där vi en gång gått, som min kompis sa att var historiskt korrekt, vad han kunde märka. Jag har tidigare skrivit om Sinuhe, som jag åtminstone hört ryktas att används på egyptologin som bredvidläsning. (Fast min kollega muttrade något om att pengasystemet inte nödvändigtvis fungerade då.)

Tyvärr blev listan ogjord – förslag mottages i kommentarsfältet, tack 😉

5 thoughts on “Läroböcker?

  1. För all del – vissa av hans böcker är definitivt inte värda ett bättre öde! Det finns en och annan som jag verkligen inte lagt ifrån mig lättvindigt utan kastat med stor kraft 😉 Men böckerna är en mycket bra källa till umgängesformer i medelklasskretsar i Sverige under trettiotalet! Fast om någon av dem var en Raggen-bok så är det lite synd, mina är i upplösningstillstånd och det är mina favoriter.

  2. Koko writes:Äsch då. Men om de också var lösblad så spelar det inte så stor roll. Men "samtliga" – finns det fler än två? 😮

  3. Koko writes:Äsch då. Men om de också var lösbladssystem så kan det ju gå på ett ut. Fast jag har bara två Raggen, finns det fler?

Kommentera

