En bild som säger något om tusentals ord?

Utmattade men glada efter ett underbart helgbesök av mina två äldsta vänner har vi mest vilat hela dagen. Men eftersom jag inte vill missa att delta i veckans bokbloggsjerka, så kommer den så här i sista minuten:
Två frågor till er som älskar bokomslag: Vilka bokomslag tycker du matchar bokens innehåll bäst/sämst? Vilket/vilka bokomslag tycker du bäst/sämst om och varför?

Jag vet egentligen inte om jag ”älskar bokomslag”, men tillräckligt för att sörja när bibban måste göra sig av med alla de lösa omslagen pga den nya returautomaten åtminstone 😦 Jag är den typen som alltid sparar dem så länge det går, jag tejpar dem t.o.m. om de går sönder, för jag anser att de är en del av boken. Men omslag gäller ju inte bara lösa omslag förstås, så till själva sakfrågan:

Jag gillar omslag som på något sätt förmedlar bokens stämning utan att komma med spoilers. De ska stämma med genren – jag blir väldigt irriterad på böcker som ger fel bild av genren. Jag vet en Jane Eyre som irriterar mig varje gång jag hyllyterar, jag har den inte här, men när jag försökte hitta den på webben så hittade jag två andra horrorexempel:

Jane Eyre i trashnovel-genre:
Visst, den har en massa gotiska skräckeffekter, men det är inte en billig deckare / romans från 1940-talet.

Det är inte heller en tantsnuskroman / Harlekinroman:

En annan sak jag irriterar mig på är omslag som avslöjar någon central del av intrigen, t.ex. en deckare som har mordredskapet på omslaget, när det hör till en av de saker som detektiven kommer på helt i slutet av boken (eftersom jag själv är känslig för spoilers så tänker jag skriva lite kryptiskt här.)

Om man verkligen vill se fruktansvärda omslag så rekommenderar jag Good Show Sir, som visar upp absurda scifi- och fantasyböckers omslag :yikes: Plus förstås bloggen Judge a Book by its Cover, men den uppdateras tyvärr inte längre.

Omslag jag har tyckt om är trots allt vanligare. Ett exempel där jag t.o.m. lyft fram det när jag skrivit om boken är Svulten, vars omslag jag gillade jättemycket:

(Bild från Sets sidor)

Just nu läser jag Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children, som är en berättelse som är spunnen runt en massa egendomliga bilder. I det fallet passar det bra att ha en av dessa bilder på pärmen:

(Bild från Wikipedia)

Ett omslag matchar boken när den säger något visuellt om genren och om innehållet, utan att för den delen avslöja för mycket. Inte en helt lätt balansgång, inte minst om den som gör omslaget inte har läst boken :left:

Kommentera

