Hvad gör väl namnet?

Jerkan frågade här senast en bok/filmfråga:
Känner du till en karaktär i en bok som har fått ett annat namn i filmatiseringen av densamma? Vad tycker du i så fall om det?

Jag ser rätt mycket film, men kunde inte komma på mera än två exempel ändå:

Tristran Thorne i Neil Gaimans Stardust blev Tristan i filmen med samma namn. Jag antar att det är lättare att uttala, eller så var det bara ett skrivfel :left: Den ändringen är så liten att jag inte bryr mig så mycket åt det ena eller andra hållet.

En annan ändring är Jouni i Anna-Leena Härkönens Akvaariorakkautta som blir Joni i Claes Olssons filmatisering Akvaariorakkaus. Orsaken är i mitt tycker alldeles vettig: Joni spelas av den finlandssvenska skådespelaren Nicke Lignell, som (det här läste jag i en intervju i tiderna) ansåg att hans finska inte var tillräckligt flytande för att han skulle kunna spela finskspråkig, varpå han fick ett försvenskat namn (Jouni är ett mycket finskt namn) och fick tala några minuter svenska i telefon med sin mamma. Snyggt och diskret är han etablerad som finlandssvensk i stället för finsk, som i originalet. En helt rimlig ändring, tycker jag.

Det finns ju andra fall där namn kan ändras, t.ex. i översättningar, för att någon ordlek ska fungera, ibland funkar det bättre, ibland sämre – men det hörde inte till frågan 🙂

2 thoughts on “Hvad gör väl namnet?

  1. Johanna writes:Påminner mig om filmatiseringen av Ursula K Le Guins "Earthsea"… Fantastisk bok, filmen har inget med boken att göra över huvud taget. Dom blandade till och med ihop namnen på karaktärerna, ändrade om världen och dess politik, skapade nya kärleksband som enligt lore-en är helt absurda….. etc. etc.

  2. Den filmatiseringen glömde jag komplett bort, fast jag har sett den. Jag har säkert förträngt att den formellt sett bygger på en bok, som du säger så har den väldigt lite att göra med ursprungstexten… (Vackert gjord, dock.)

Kommentera

