Tegelstenar byggde denna vackra bokhylla

SivÖ hade för ett tag sen en utmaning på sin blogg som gick ut på att blogga om tjocka böcker:

– Visa upp de fem tjockaste böckerna ur bokhyllan som du har läst
– Visa upp de två tjockaste böckerna som står i hyllan som du inte har läst

Precis som Siv så måste jag erkänna att jag inte orkat kolla varenda bok i hyllan, men jag skulle tro att det här är bland de värsta. Jag har valt att tolka det som att böckerna ska vara skönlitteratur, annars kunde det komma ännu värre mastodonter på listan 🙂

Okej, del ett:

1. J. K Rowling: Harry Potter and the Order of the Phoenix (766 s.)
Rent formellt så är det nog så att jag har en och annan Stephen King som är tjockare än den här, men eftersom jag ändå har tre av Kings böcker i mitt urval (karln är mångordig) så fuskar jag lite 😉 Till skillnad från SivÖ så tyckte jag inte att OotP var för tjock, lite jobbig att läsa emellanåt med den ständigt arga "CAPS LOCK HARRY", som han kallades på vissa bloggar, men jag hade väntat så ivrigt på följande del att jag bara var glad att den var extra tjock 🙂 Femte delen i serien är ganska annorlunda än de andra och väcker en hel del intressanta frågor om hur det magiska samhället ser ut och styrs politiskt, frågor som tyvärr sen slarvades bort i de följande delarna. Dolores Umbridge är dessutom den absolut ruggigaste av Rowlings alla skurkar, Voldemort inberäknad.

2. Marion Zimmer Bradley: Avalons dimmor / The Mists of Avalon, (946 s.)
Ett fantasyepos baserat på kung Arthur-myter ur ett kvinnoperspektiv. Det är mycket länge sedan jag läste den, men jag minns att jag tyckte den var annorlunda på ett bra sätt och planerar hela tiden aktivt att läsa om den nu i vuxen ålder…

3. Margaret Mitchell: Gone With the Wind (1 011 s.)
Fantastisk melodram, korsetter, gröna ögon, flirt och kärleks-hatförhållanden, den här boken har allt. Intressant nog ses den som en kärlekshistoria, och det är den väl också, men för mig är Scarletts kärlek till Tara, släktgården, den starkaste. Det finns en scen där hon försöker dölja sina arbetsmärkta händer, för det passar sig inte för en dam – händerna är sträva av allt arbete hon varit tvungen att göra på gården. Men hellre det än att ge upp den. Och hennes envishet är otrolig, det finns alltid en ny dag i morgon: "To-morrow is another day." :left:

4. Stephen King: The Stand, (1 421 s.)
Det här är en verklig tegelsten. Jag har ursprungligen läst den i förkortad version, men när King blev mera känd så gav han ut den på nytt med de bortklippta partierna med 😀 Det här är den ultimata apokalypsboken. Först kommer sjukdomen som dödar 99,7% av jordens befolkning (det är förstås något som råkar läcka ut från en militäranläggning…) Så får vi följa en grupp överlevare, som bokstavligen följer sina drömmar, sina profetiska drömmar. Så småningom kommer det till en stor uppgörelse mellan de Goda och de Onda. Det är fascinerande på sitt sätt, men jag tycker att beskrivningen av hur samhället kollapsar och hur personerna reagerar på det på sitt sätt är det mest intressanta. :up:

5. Stephen King: Det / It (1 188 s)
Jag har den på engelska också, men den boken har lite färre sidor (1 090s.) och just den här boken har jag läst mest på svenska. Mest betyder att jag har läst den upprepade gånger, främst på svenska, eftersom det är det ex jag haft längst. Jag har läst den på engelska för att jag gärna läser i original om jag kan, men jag vill ändå behålla på svenska också, för jag har så många minnen av den. När jag läser om den så är det inte för skräckhistoriens skull (fast den är nog så ruggig) men för samhällsbeskrivningen, språket och vänskapen i protagonist-gruppen. Den har en ovanligt komplicerad berättarstruktur också, som glider mellan det som är nutid (1980-tal) och den huvudsakliga berättelsen som utspelar sig på 1950-talet. Om man alls gillar Stephen King eller skräck så ska man absolut ge den här en chans. :spock:

Del två:

Stephen King: Four Past Midnight (930 s.)
Jag har väldigt mycket Stephen King i min hylla, dels gillar jag honom, dels samlar jag på skräck. Mest har jag äldre King, han blir mera oläsbar med åren, tyvärr, har jag delst förstått på andra bloggare, dels märkt själv. Men den här ska jag absolut läsa så småmingom 🙂 Jag brukar gilla hans noveller och kortromaner, Different Seasons är fantastisk, så jag tänker mig att jag skulle tycka om den här. När jag bara hinner.

William Thackeray: Vanity Fair (951 s.)
En klassiker, som man borde läsa, men som det heter i en Bo Balderson: "Den här boken värjer sig med sin blotta tyngd mot att bli läst". Jag har helt enkelt inte orkat ta itu med den, även om jag gärna skulle läsa den! Inte att den är så hemskt tung i pocketformat 😮

Noterar ni samma som jag? De är alla av anglosaxiska författare! Jag försökte nog hitta alternativ, men de jag hittade var alla lite kortare. Kanske det är den berömda mångordigheten i engelskan som gör det :queen:

Om någon annan vill göra den här utmaningen så länka gärna, så att jag får läsa :up:

3 thoughts on “Tegelstenar byggde denna vackra bokhylla

  1. llaurén writes:En av potterböckerna gick väl på tusen sidor – eller var det just Ootp det? Läser serien med ungarna i takten ett par böcker i året. Vi är nu på Halvblodsprinsen och där börjar tonårsangsten bli tematiskt avlägsen för publiken.

  2. OotP är den tjockaste av dem, jo. Sidantalet beror säkert lite på upplagan 🙂 Du läser Potter med ungarna? Jag skulle sådär spontant tycka att redan fyran är lite väl häftig för sådär små, jag menar "kill the spare" :eyes: Å andra sidan brukade mamma läsa Biggles för oss redan under skolåldern, så vad har jag att säga 😉 Vad tyckte de om OotP? Jag kan tänka mig att den är lite boring.

  3. Ping: Jo, jag har läst… | En kattslavs dagbok

Kommentera

