Selektivt regn önskas

Idag skulle vi ha vattningsträff på odlingen, men det behövdes då rakt inte… Vi gallrade rädisor och plockade sallad och krasse och diskuterade surdegsbröd i stället 🙂 Men det här vädret fick mig att tänka på en träffande Gruk, dagens språköving varsågoda:

Vejr-ideal
Idé till meteorologerna.

Hvad vi saerlig
har brug for i Norden
er et vejrlig
på sommerens vejr,
som er regn når det falder
på jorden,
og er sol, når det falder
på mig.

Apropå odlande så kan ni titta på en liten Simonskatt:

2 thoughts on “Selektivt regn önskas

  1. gammelmoran writes:Gruk hör till mina favoriter, skrevs för övrigt visst under tyska ockupationen! Har du läst den om hur kaffe dricks! Kaffe utan grädde….

  2. Jag älskar Gruk, man hittar alltid någon liten finurlighet där. Och så älskar han helt tydligt våren, mycket sympatiskt 🙂 Kaffe utan grädde minns jag inte, det enda jag får i huvudet av den frasen är Kaffekvarnens ofta spelade reklamjingel "Kaffe utan grädde är som kärlek utan kyssar / och kärlek utan kyssar är väl ingen kärlek, säj?" och så småningom kommer namnet på den rätta sortens grädde…

Kommentera

