Förortsglass

Till de stora små nöjena i betongförorten hör att sitta i trädgårdsgungan och äta glass och njuta av grönskan. Jag har tidigare skrivit om att det är trist att det är så svårt att få tag på god och icke-multinationell glass. Jag har de senaste åren mest hållit mig till de gånger jag hittat Papagallo (som kommer i lite för stora burkar), Fazer, Helsingfors glassfabrik, eller när jag är i Åbo Nuvole Gelateria (tack till SivÖ för tipset!). Nu har jag, tack vare lokalradion, hittat en ny glass, som är så lokal den kan vara, tillverkad i grannbetongförorten :up: Firman heter 3kaveria och åtminstone blåbärs-kardemummaglassen var riktigt god 🙂 Jag kommer att testa de andra också, förstås :p Titta här var man kan köpa den.

På tal om betongförort så har Anna Friman skrivit en recension av Johanna Langhorsts bok Förortshat. (Länk här). I recensionen skriver Friman om hur speciellt finlandssvenskar – inte minst medierna – talar och skriver om förorterna, om hur attidyden att "finlandssvenskens sista utpost i Helsingfors är Brändö" får folk att stelna till om man säger att man bor österut. Jag känner igen mig, genant nog lite i båda lägren, för jag har också höjt på ögonbrynen när en bekant flyttade till Kvarnbäcken för ett antal år sedan och undrat "är det inte där de bygger hus på giftiga soptippar?" :left: men också många, många gånger fått förklara hur fint det är att bo här. Jag erkänner villigt att jag har en viss förkärlek för urbana bostadsområden i stil med Berghäll, Ås, Vallgård osv., men jag trivs mycket bra i vår gröna förort, med stadsodling och allt :happy:

4 thoughts on “Förortsglass

  1. brorsan writes:Glass gott.Idioti att Brändö skulle vara sista i österled. Jag känner till många svenskspråkiga i Hertonäs. Många finslanssvenskar som är fennomaner bosätter sig gärna där dom inte behöver höra morjens morjens hela tiden, men det är klart, dom prenumererar väl inte på BHL och sånt…

  2. Jovisst är det idioti! Jag känner massor med finlandssvenskar öster om Brändö, också sådana som prenumererar på Hbl och annat hemskt 😉 Hallon-vitchokladglass är också gott, men kanske lite väl söt. Ska testa i morgon utan kaka till 🙂

  3. Johanna writes:Glass….. *drool*. Föredrar själv riktigt mörk chokladglass, eller hemgjord… Vad som är otroligt gott är att gröpa ur apelsiner, och hälla glasssmet i dom(med smak av apelsinköttet). Busenkelt och mumsigt! Och definitivt lokalproducerat.(även om apelsinerna nog är importerade)

  4. Det låter hemskt gott, tyvärr kan jag inte äta apelsin. Men jag kan tänka mig att mörk chokladglass med apelsin är gott!

Kommentera

