Formatformulering

Otroligt sömnig efter en hel eftermiddag / kväll utomhus i underbart soligt försommarväder med goda vänner så hoppar jag på jerkan såhär nästan-genast, i stället för att sno tegelstensboksutmaningen (titta ett sånt ord jag fick till! från t.ex. SivÖ som jag hade planerat. Jag får återkomma till den.

Frågan är: "Vilket är ditt favoritformat när det gäller böcker? (Observera att ni inte behöver begränsa er till bara till ETT)"

Formatet spelar mera sällan så stor roll, bara jag får läsa 🙂 Men gärna får det vara i pappersformat. Jag har ingen egen e-boksläsare (jag brukar låna från stadsbibban), men på den läser jag mest sådant som inte finns tillgängligt på papper, såsom fanfic. Det kanske ändrar sig om/när jag har en egen läsare 😉 Om jag har en pappersbok som inte är många hundra sidor så gillar jag pocket. Lätt att ta med och inte så tung att hålla i. Det viktiga är att det är en bra pocket, det finns den äldre sortens böcker med mjuka pärmar som börjar brytas och tappa blad om man öppnar den mera än ca 80° :bug: Stora böcker med många bilder ska däremot helst ha hårda pärmar. Ljudböcker får gärna finnas i Mp3-format, eftersom jag primärt lyssnar med min leksak och det tar tid att konvertera. Men allt detta är tekniska detaljer. Ge mig en bra bok om så i blindskrift och jag ska ta mig katten lära mig att läsa den 😉

8 thoughts on “Formatformulering

  1. Johanna writes:Jag har lånat en Letto från jobbet, och måste säga att det inte är så illa som jag trodde att läsa… En epappersskärm använder ändå naturligt ljus, och man kan göra texten hur stor man vill!Ändå älskar jag pampiga och maffiga böcker, gärna inbundna i helfranska band och med massvis av bilder i…

  2. Berättelsen är det viktiga, precis :up: En e-boksläsare är nog på min önskelista, men jag kan inte föreställa mig att det skulle vara mitt föredragna format, men bra som komplement. Letto känner jag inte till, Sony Reader är vad jag lånat från bibban och den gillar jag helt bra. Som du säger, Johanna, den använder naturligt ljus och det är just därför jag gillar den. Jag är inte alls intresserad av en pekdator, skärm med bakgrundsljus sitter jag framför hela dagarna ändå och jag vill ha något att läsa, inte en svindyr spegel :p Jag fingrade på en Kindle häromåret och gillade formatet, men har läst runt såpass mycket att jag aldrig i livet skulle köpa en sådan, efter att ha hört om folk som fått sitt konto stängt och alla böcker raderade utan förvarning… :eyes: Aldrig köpa DRM. :troll:

  3. Johanna writes:Letto är ju Adlibris egen, och är på något vis knutet till adlibris.. Den funktionen har jag dock aldrig användt, har bara lagt in pdf och epub -filer direkt i den. Den är lite dålig på att hantera pdf rätt måste jag säga dock, men det finns gratisprogram som snabbkonverterar till epub.

  4. Så den har lite samma riskfaktor som Kindle, då. Fast förstås inte om man bara lägger in egna filer, antar jag. Jag har tänkt prova att OCR-skanna text och sedan förvandla den till e-pub, för att se hur det blir. Något särskilt program som är bra?

  5. Johanna writes:Det finns inget som hindrar dig från att ladda ner filen till din dator från adlibris och lägga in den manuellt.. Så lite mindre risk där. Jag har använt Caliber för att göra epub från pdf(den gör även till och från andra format), enbart för att det är gratis. Nackdelen är att den inte förstår radbrytningar utan det hamnar bindestreck mitt i ord ibland, och sidnummer hamnar i brödtexten.. Bilder är också lite underligt. Om du hittar ett program som gör det bättre så säg till! Annars kan man öppna en epub i ex. notepad++ för att rätta till den lite.

Kommentera

