Läs om, läs rätt?

Den senaste bokbloggsjerkan undrar "Brukar du läsa om böcker?" och Annika konstaterar att hon bara läst om tre böcker, vad hon kan komma ihåg :eyes: Fascinerande.

Jag läser ofta om böcker, vissa av mina favoriter har jag läst om så många gånger att jag kan citera långa stycken utantill i mitt huvud, t.ex. när jag står och diskar eller något annat tråkigt. Sen måste jag ofta gå och kolla något i dem när jag är klar 😮 Det är en av anledningarna till att jag har så svårt att göra mig av med böcker… Om jag tycker att en bok inte är värd en omläsning så kan jag göra mig av med den, men ofta vill jag återuppleva världen eller berättelsen. Att läsa om en bok ger en helt annan känsla, en där jag inte behöver skynda för att veta hur det går, utan jag kan stanna upp och se små förebud till intrigvändningar eller bara njuta av språket. Ibland kan jag tycka om att läsa en bok i översättning, eller lyssna på den som ljudbok. Jag minns när jag lyssnade på Jane Eyre, som jag ändå läst upprepade gånger – jag hörde ändå nya saker, som jag inte lagt märke till när jag läst den. Så läser jag förstås slarvigare när jag läser om, speciellt när jag gör det ofta.

Det är inte för att veta vad som händer – eller ens hur det händer – som jag läser böcker, även om jag gillar intrigdrivna berättelser. Det är för att en stund få vistas i en annan persons värld, en annan dimension. Och är den tillräckligt intressant så vill jag gärna återvända. Så många världar, så lite tid. Därför så många böcker, så många gånger. :heart:

6 thoughts on “Läs om, läs rätt?

  1. Temumriken writes:Det där med att lära sig stycken utantill tycker jag också har ett värde, nu får du mig att vilja läsa om ännu mera 🙂

  2. Man vet aldrig när man hamnar i en situation där man inte har tillgång till böcker :insane: Då är det bra att vara förberedd :bug:

  3. Johanna writes:När jag känner mig nere plockar jag alltid upp en pratchettbok, vilken som helst, och läser om den. Vid det här laget kan jag nästan alla utantill. Bra serier behandlar jag på samma sätt, lite då och då känner jag en gigantisk lust att se om dem… Konstigt nog brukar jag aldrig få detta med filmer, och vill sällan se om en film jag redan sett om det inte var över 10 år sen senast.

  4. Pratchett är ett bra exempel på böcker där man alltid kan hitta något nytt 🙂 Inte att jag läst alla (än), men de har så mycket underfundigt i sig. Det är lite som att läsa Pettson och leta mucklor 😀

Kommentera

