Feed meee (variant på en titel)

Använder ni RSS-feed? Jag använder det för en del saker och tycker att det är ett praktiskt sätt att hålla reda på vissa typer av nyheter. Jag har också använt GoogleReader för att hålla koll på bloggar, dels inom ett visst tema, dels sådana som uppdateras sällan. Nu ska Google lägga ner sin reader, mera om det på deras blogg.

Nu är min fråga: Vad använda i stället? Har ni tips? Har ni samma problem? Vad vill ni ha av en RSS-läsare?

Själv vill jag ha något som tillåter mig att sortera bloggar och andra sidor enligt tema, t.ex. kursbloggar, biblioteksbloggar, informationsvetenskap, undervisning osv. Det ska vara lätt att se vilka sidor som har uppdaterats på sistone (för vissa bloggar som uppdateras sporadiskt, men som jag ändå absolut vill följa). Gärna ska man kunna tagga sidorna också. Jag föredrar tjänster där inte alla kan se vem som följer vad, så det är också ett plus. Så vill jag att det ska vara en skild tjänst, eller eventuellt möjlig att koppla till mitt Googlekonto. Helst inget som insisterar på att skicka mail om uppdateringar (en sån funktion är ok, men jag vill gärna kunna stänga av den, även om det naturligtvis är möjligt att sköta saken med ett filter i e-posten också). Absolut ingenting som kräver att jag har fb (jag vägrar fb) eller Twitter för att få information. Jag använder LiveBookmarks för en del saker i min webbläsare på jobbet, men den har ju den nackdelen att den är knuten till den profilen. Om det finns något lätt sätt att synkronisera Firefox-läsare med varandra så berätta!

Hur låter det? Andra saker att tänka på?

Här är några tipslänkar som jag fått av Essetter, jag har inte hunnit bekanta mig med dem alla:

Bisonblogg
kommer med förslag på svenska. Technology Review har tips och Content Curation World föreslår trettio alternativ (mera i kommentarerna), det finns en länksamling här.

7 thoughts on “Feed meee (variant på en titel)

  1. Nicola writes:Jag har också övergått till Feedly och är nöjd, google reader hade nog stagnerat lite.

  2. Em (oanadesidor.se) writes:jag var ute efter ungefär samma funktioner som du, och har efter att ha testat flera olika tjänster nu bytt till feedly.com och är jättenöjd! det enda minuset hittills är väl att det inte finns nån inbyggd exportfunktion, men än så länge kan man ju göra det via google reader. det är tvåvägssynkronisering mellan google reader och feedly, så väldigt lätt att testa, köra dubbelt och sen flytta över, om man så önskar.lycka till!

  3. Temumriken writes:Jag har också feedly, men jag är inte riktigt nöjd med läsbarheten (liten skärm och dålig syn är ingen bra kombination) och så saknar jag att kunna läsa texterna i den ordning de publicerats i stället för nyaste först. Har aldrig förstått poängen med att läsa baklänges.

  4. Temumriken writes:Nu hittade jag inställningen att läsa äldsta först. Men fortfarande stör jag mig på liten font och dålig kontrast.

  5. Äsch, dålig kontrast är ju opraktiskt. Att läsa i fel ordning har jag vant mig vid… Till min stora frustration så säger t.o.m. våra instruktioner för mail att man ska skriva det senaste, dvs. sitt svar, överst. Det gör långa konversationer lite besvärliga att läsa, förstås, men när det är så "alla" gör, så. Tack för alla kommentarer! jag ska nog prova Feedly. Det skulle förstås vara roligt att – om jag orkar – prova att följa några olika tjänster :monkey:

Kommentera

