Antikverade vanor?

Jag minns när den första (eller en av de första) internetbokhandeln som levererade till Finland kom. Den hette bol.com, någonting som min mentala kombination av nordist och tolvåring tyckte var oerhört kul (mycket inside ordlek för den som kan norska). Eller kanske det var Bokus först, som sen blev uppköpta av Bol, jag minns inte riktigt. Det är förstås länge sedan, så länge sedan att veckans bokbloggsjerka kan ställa frågan "Vilka böcker har du klickat hem under den senaste veckan? Om du mot all förmodan inte har gjort det finns det säkert böcker som du skulle kunna tänka dig att klicka hem redan i dag?".

Utgångspunkten för bokbloggare idag är tydligen att man köper böcker på nätet? Helst varje vecka? Det får mig att känna mig gammal, eller åtminstone gammalmodig. Jag köper nämligen mycket sällan böcker på nätet, jag köper de facto mycket sällan nya böcker, nästan bara på bokmässan och om det är någon bok jag väntat väldigt mycket på. Däremot älskar jag att gå på antikvariat :love: Jag gillar bokhandlar också, men antikvariat ger mig glädjerysningar 😮 Det är spännande att titta igenom hyllorna och stöta på serendipitetsfynd. Jag får inte alls samma tillfredsställelse på nätet.

I viss mån kan jag förstås säga att jag "klickar hem" böcker när jag reserverar på bibban, ibland går jag igenom nyhetslistorna och reserverar sådant som jag gärna vill läsa eller se. Så går jag och hämtar mina lån på lokalbibban, sådär som andra går till posten :up: Så kanske jag inte är riktigt så antikverad som jag först tänkte 😀

6 thoughts on “Antikverade vanor?

  1. Temumriken writes:Jag köper också väldigt sällan böcker, och då helst begagnade eller böcker från mässor (för där är det svårt att låta bli!). Det var en häromveckan som antog att vi bibliotekarier har en massa böcker hemma, men det visade sig att för de flesta är det tvärtom. Varför köpa när man har dem inom räckhåll ändå, liksom.

  2. Ewa K writes:Jag handlar en del böcker på loppis. Hittar ofta helt olästa exemplar för bara en guldpeng eller två.

  3. Anna writes:Jag lånar mycket e-böcker på biblioteket, det är ju ett annat sorts klickande 🙂 Jag köper sällan nya böcker på nätet men ganska ofta lite mer ovanliga eller på engelska. Då passar internetbokhandeln perfekt!

  4. Bokdamen writes:Mina bokköp har minskat ganska rejält sen jag började jobba inom biblioteksvärlden 🙂

  5. boklotus.se writes:Jag skulle jättegärna låna mer på bibblan, men tyvärr är det oftare än inte som titlar jag vill ha inte finns (vårt bibliotek är superlitet). Ska dock fördjupa mig mig i deras utbud av e-böcker 🙂

  6. Jag har nog en massa böcker hemma ändå, fast jag jobbar på bibliotek 😮 Det har förekommit att folk har frågat mig "du vet att det finns bibliotek, va" 😉 Däremot har jag faktiskt magasinerat en del av min litteraturvetenskap nu när jag har samlingen direkt utanför dörren. Inte all, dock! E-böcker har jag inte just lånat, har ingen läsplatta, utom den som jag regelbundet lånar från bibban… Det lutar nog åt att jag vill ha en, som komplement. Och för att böckerna inte ska ta slut när man är på resa! :eyes: Boklotus: har ni inte fjärrlån? Eller vad det kan tänkas heta på annat än fackspråk 😉 Många mindre bibliotek har samarbete med bibliotek i regionen, då man kan få beställa böcker till en obetydlig summa till sitt eget bibliotek. Jag vet att det finns i Uppland åtminstone 🙂 Sen finns det det förstås möjlighet att beställa längre bort ifrån också, men det brukar vara dyrare.

Kommentera

