Inga fördomar mot förord

Jag missade förra veckans bokbloggsjerka, men hoppar på igen nu :up: Veckans jerka undrar "Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?"

Jag läser allt, har jag inte sagt det? :p Skämt åsido, jo, jag läser oftast förord, inledningar, efterord, tacktal och fotnoter. Alldeles speciellt läser jag motton, om det finns, det är spännande att fundera på hur det definierar boken. Det kanske är litteraturvetaren i mig? Jag tänker mig att om en text finns med i boken så finns det med av en anledning, så då känns det närmast respektlöst att inte läsa det. Jag sitter ju kvar i biosalongen tills alla eftertexter rullat också :whistle:

8 thoughts on “Inga fördomar mot förord

  1. Nathalie Sjögren writes:Oh ja, sitta kvar i salongen och gå igenom alla eftertexter. På det sättet bearbetar man ju filmen och får ett ordentligt avslut.

  2. once-upon-a-time.se writes:Jag är nog lite som du: Jag läser det mesta och vill inte riskera att missa någonting. Jag är också en sådan som ofta sitter kvar under eftertexter eftersom jag vill visa respekt mot dem som varit med och säkert jobbat hårt, och som vanligtvis inte får så mycket uppmärksamhet för det.

  3. Sara Pepparkaka writes:Jag hoppar oftast över förord, och om jag läser dem läser jag dem oftast som efterord.

  4. Cum Libris non solus writes:Jag sitter inte kvar när eftertexterna rullar på biografen, och jag läser inte riktigt alla eftertexter i böcker heller.Tur att vi är olika.Mia

  5. Roligt att se att det finns andra som läser eftertexterna på bio :up: Jag tycker som Nathalie att det behövs för att komma ut ur den världen. Jag önskar bara att de som inte gör det skulle gå ut snabbt, i stället för att bara ställa sig upp och skymma sikten… När man läser märks det ju mindre vad man föredrar 😉

Kommentera

