Do I know you?

Jag är ansiktsblind, relativt lindrigt som tur, men tillräckligt för att förorsaka diverse pinsamma situationer. Jag känner till exempel inte nödvändigtvis igen mina kollegor, innan jag sett dem många gånger, vilket gör att jag t.ex. har vägrat släppa in dem i bibban före öppningsdags :left: Människor jag inte sett på ett par år känner jag ofta inte igen om de t.ex. klippt sig, skaffat/rakat bort ansiktsbehåring eller bytt glasögon. En person jag dansat med i tio år hade både opererat ögonen och klippt håret en dag och jag var osäker på henne en hel övning, fast jag kände igen rösten. Det allra värsta var när jag satt bredvid en människa på en jubileumsmiddag, jag visste att jag kände henne, men kom inte på vem det var. Till slut var jag tvungen att fråga och när hon lite förvånat sa sitt namn så insåg jag att vi varit riktigt goda vänner under studietiden, men jag hade inte sett henne på flera år och hon var trött den dagen… 😮

På något sätt tycks mitt namnminne också hänga ihop med det här, speciellt finska tvåstaviga namn vill inte fastna. Det hjälper inte att jag hört dem flera gånger, hur många minnesmetoder jag än försöker köra med. Nu när jag jobbar på ett mycket stort bibliotek med massor med folk så är det odrägligt. Jag känner igen merparten av människorna redan, men jag vet inte vad de heter. Lite hjälper det nu när flera av dem har namnskyltar, det är bättre om jag kan läsa namnet och se ansiktet, men ändå blir jag osäker: var det nu Päivi eller Pälvi, eller kanske Pirjo? Tiina eller Taina? Sivarna är förstås värst, för de byts ut så ofta och alla verkar de ha tvåstaviga namn 😮 Var det nu Vesa eller Visa? Var det Joni, Roni, Matti, Mikko, Mika, Pekka, Panu… Varför heter de alla samma sak? :no:

Däremot kommer jag nog ihåg personerna och händelserna, om någon säger "hej, jag var den du hjälpte med den och den sökningen", eller "vi träffades på den och den tillställningen och talade om morötters själsliv" så vet jag vad det handlar om. Och visst kommer jag ihåg att vi lärde ett par amerikaner att dansa Oravaismenuetten en hel natt på Nordlek för tre år sedan, men aldrig att jag kände igen dem tre år senare, trots att jag talade med dem flera gånger. Jag tror det kan ha varit Temumriken som identifierade dem?

Så om ni känner någon ansiktsblind person, säg inte bara "känner du igen mig", utan säg som en person jag hade på bibban igår: "hej, känner du igen mig, från unicafé". Förstås, det var han med den roliga bokhyllan (som är trasig numera) som jag brukade tala med varje dag för några år sedan. Kul att se honom, han var trevlig 🙂

Radiolab.org, som annars också är ett mycket bra ställe att hitta spännande podcasts om diverse ämnen, har en podcast om ansiktsblindhet som jag hörde för något år sedan och nyligen hittade på nytt. De intervjuar bl.a. Oliver Sacks, som är så grundligt ansiktsblind att han inte nödvändigtvis känner igen sig själv i en spegel :eyes: Podden heter Strangers in the Mirror och hittas här.

11 thoughts on “Do I know you?

  1. brorsan writes:Jag lider av en släng av det där men ännu mildare än du."Sivare" = civiltjänstgörare = en som gör samhällstjänstgöring i stället för lumpen (obligatoriskt för män i Finland).

  2. gammelmoran writes:Kornprinsessa Viktoria lär vara som du…. förresten hur vore det med lite japansk biblioteksgymnastik?

  3. Jo, det har jag visst hört någon gång. Men hon har väl alltid med någon som kan viska? 🙂 En sån fin biblioteksgymnastik. Vi har "heilutteluhetki" i bibban, men det här är roligare 😉

  4. Johanna writes:Jag har aningen samma problem, både med ansikten och med namn. Brukar alltid be min rumskompis om hjälp! Men är alltid så pinsamt när jag vet att jag borde känna någon eller borde känna igen någon men bara inte gör det….

  5. Johanna: Det är bra när man har en egen sekreterare 😉 Maria: Det kan det bra ha varit, när du säger det 🙂

  6. Nathalie Sjögren writes:Har du sett sidan Hjälp en journalist? Just nu söker de efter folk som lider av ansiktsblindhet. Kanske vore något? :)Lider du av ansiktsblindhet/prosopagnosi? Journalist söker cirka fem personer som lider av det och som vill berätta hur det är, om såväl jobbiga som i efterhand dråpliga situationer som uppstått på grund av problemet, vad det fick/fått för konsekvenser för det sociala livet. Samt om du har fått eller själva kommit på någon hjälp. För att komma i kontakt med journalisten, skicka ett e-brev till marie@hjalpenjournalist.nu. Märk e-brevet "ansiktsblind".

  7. Ping: Om och av Oliver Sacks | En kattslavs dagbok

Kommentera

