Bokflod som drar mig med sig

Hoppar än en gång bokbloggsjerka i sista minuten. Veckans fråga lyder Kan du ge tips på en bok som man absolut inte kan lägga ifrån sig?

Oj, det var en rolig fråga 🙂 En av mina favoritförfattare, Vivi-Ann Sjögren har i Kocken, turisten, persikorna beskrivit den sortens läsande såhär: "[jag] rev i mig texten som man sväljer utan att tugga när hungern varat länge eller huvudet är upphetsat fullt av något annat som driver på" (s. 177). Jag skulle säkert kunna komma med en radda exempel på sådana böcker, men här ett litet urval:

Sinuhe, egyptiern av Mika Waltari. Jag älskar redan inledningen på den; en gång läste jag den högt för min dåvarande sambo, bara för att den är så fin. Ett antal timmar senare dök jag upp ur den fantastiska berättelsens flod och hittade mig sittande i badrummet, dit jag gått för att inte störa medan jag fortsatte att läsa (det var en liten lägenhet). Klockan fyra på natten när jag skulle upp på morgonen :eyes: Det var inte ens första gången jag läste den, så jag kan inte skylla på att jag måste få veta vad som händer. Språket, i fantastisk översättning av Ole Torvalds (det påstås att Waltari nästan tyckte bättre om översättningen än om originalet) är så fängslande och berättelsen om den egyptiske läkaren som bland mycket annat upplever Echnatons uppgång och fall är storartad och tragisk och gripande. Såhär börjar den:

Jag Sinuhe, Senmuts och hans hustru Kipas son, är det som skriver detta. Icke för att prisa gudarna i landet Kem, ty vid gudar är jag trött. Icke för att prisa faraoner, ty vid deras gärningar är jag trött. Blott för min egen skull är det jag skriver detta. Icke för att smickra gudar, icke för att smickra konungar, icke av fruktan, och icke av framtidshopp. Ty under min levnads tid har jag erfarit och förlorat så mycket att jag icke plågas av fåfäng fruktan, och vid hoppet om odödlighet är jag led, liksom jag är led vid gudar och konungar. Det är endast för min egen skull jag skriver detta, och häri tror jag att jag skiljer mig från alla skrivare, så i det förgångna som i framtiden.

Aprilhäxan av Majgull Axelsson var också en bok jag hade svårt att släppa, mycket på grund av den intrikata berättarstrukturen. De fyra ödena som går parallellt med varandra och vävs in i varandra och också på ett visst sätt beskriver en bit av Sveriges historia fångar mig varje gång.

Nu i helgen har jag varit till Österbotten på ett möte, och eftersom jag tycker om att passa ihop böcker och platser så plockade jag med mig Kaj Korkea-ahos debutroman Se till mig som liten är från 2009, som jag köpte i pocket på bokmässan i höstas. Jag tyckte att det skulle vara en lämplig bok för resan. Den hade jag också svårt att lägga ifrån mig, den drivs framåt av en viss dov underström, som jag inte kunde motstå.

En annan finlandssvensk sträckläsarbok, som borde få ett alldeles eget inlägg egentligen, är Maria Turtschaninoffs Anaché, som både är en spännande berättelse med många bottnar och en trovärdig beskrivning av ett nomadiskt vardagsliv en en egen värld. Jag är kitslig med fantasymiljöer som bara andas medeltidsromantik och svärdsstrider, det blir så snabbt klichéer.

Stephen Kings Det / It, när jag läste den första gången. Jag gillar fortfarande att läsa om den ibland, jag tycker om många andra aspekter i den än de rent skräckmässiga, men första gången jag läste den så var jag förlorad för omvärlden, minns jag.

En annan bok, vars namn jag inte ens minns, var en deckare av Mary Higgins Clark. Den hittade jag i en utförsäljningskorg och sträckläste, för den var så spännande. Men när jag väl läst den och visste hur den var gjord så tappade jag intressant nog helt intresset för den. Oftast bryr jag mig inte så mycket om att jag vet storyn, ens i deckare, om de bara har något annat som fängslar mig. Det hade inte den här. Välgjort hantverk, men inget bestående. Den är en av de få böcker jag rensat ut som jag aldrig saknar 😮

Cassandra Clares urban fantasy-serie om The Mortal Instruments har jag också haft svårt att lägga ifrån mig när jag väl fått tag på en ny del i serien. Nu måste jag tyvärr vänta ett tag på nästa, för den kommer inte ut på något år ännu. Minst. Jag minns att det var en plåga att vänta tre år på Harry Potter and the Order of the Phoenix, men då läste jag enorma mängder fanfic medan jag väntade. Denna Cassandra Clare var ett av de lysande namnen där och det är inte utan att det märks i hennes böcker ännu: blond bäddie fixerad vid rätt sorts blod, med ett fint namn som börjar på V (Valentine, i det här fallet), blond plågad, vacker ung man… tja. Det stör inte mig egentligen, det är bara lite roande 🙄

Jag skulle kunna fortsätta länge ännu, men jag ska sluta här. För tillfället 😉

Som avslutning vill jag tipsa er om underbara autralieniska Axis of Awesome, apropå att läsa boken och vänta på nästa del! Rage of Thrones (den går alldeles utmärkt att njuta av också om man vare sig läst eller sett Game of Thrones) 😀

5 thoughts on “Bokflod som drar mig med sig

  1. Bokdetektiven.se writes:Visst skulle man kunna fortsätta för evigt! Så jag valde en bok 🙂 Har varit nyfiken på "Det" länge och nu blev jag påmind. Tack! Hälsning /Bokdetektiven

  2. Jovisst kan man hålla på hur länge som helst! Jag är imponerad om du lyckades hålla dig till en. Jag ser hemskt mycket fram emot att se vad folk har valt, ska göra en runda så fort jag hinner 🙂

  3. once-upon-a-time.se writes:"Det" är en favorit även hos mig. Jag kommer ihåg att det nästan var sorgligt när den tog slut för att man hade fastnat så för karaktärerna. Skräckaspekten i "Det" är bra, men framförallt tycker jag att det är en historia om vänskap och att växa upp 🙂

  4. once-upon-a-time.se writes:"Det" är en favorit även hos mig. Jag minns att det var lite sorligt när den tog slut, för att man hade fastnat så för karaktärerna.Jag gillar skräckaspekten, men framförallt gillar jag att det är en bok om vänskap, och att växa upp.

Kommentera

