Ultimat är ett stort ord

Jag kom såhär i sista minuten att tänka på att jag ju inte svarat på veckans bokbloggsjerka: Hur ser den ultimata lässtunden ut för dig?

Ultimat, hm. Jag kunde svara sängen eller favoritfåtöljen med en kanna te bredvid mig och det skulle inte vara fel. Jag kunde också svara hängmattan en sommardag och det skulle inte heller vara fel (speciellt inte just nu). Det kan vara ett bad och ett glas rödvin, det kan vara ett tåg med landskap att betrakta emellanåt. Det som gör lässtunden ultimat är kombinationen av berättelsen eller orden och platsen, egentligen.

Det finns platser som är väldigt starkt förknippade med vissa böcker, ibland på ett lite lustigt sätt, som när synen av gasklockan mot en blå himmel ofelbart framkallar associationer till en specifik scen i Laurie R. Kings Justice Hall – jag läste tydligen den i metron. :happy: Oftast är det bra minnen, som när man lyckas kombinera exakt rätt bok och rätt tidpunkt och rätt plats, som när jag läste Elisabeth Ryndells Hohaj på vandring i ett midnattssolbelyst Oulanka. Ibland kan själva kombinationen vara egendomlig nog för att fastna på grund av det, som när jag läste Alexandre Dumas d.ä:s Varulven i tandläkarens väntrum, vilket är en av orsakerna till att jag aldrig skaffat tandställning. Jag gillade mina något utstående hörntänder… (Kanske det är en orsak till att jag reagerar på fullmåne också? :left: )

Men det viktigaste är att boken ska sitta just då, så att jag får försjunka i den. Jag har inget emot böcker som man inte försjunker i (jag läste t.ex. just en bok om språkmanipulation, som är rolig, men inte uppslukande), men om en lässtund ska vara just ultimat så kräves det uppslukning.

Kommentera

