Rusalka och andra kvinnor

Helsingfors konstmuseum i Tennispalatset hade gratis inträde idag (första fredagen i månaden) och Andra kattslaven och jag gick och tittade på Eldfågeln och Snöflickan, en utställning med konstverk (inte bara målningar) inspirerade av ryska folksagor. Det var en väldigt fin utställning, vi beundrade en massa fantastiska detaljer, ibland kunde vi inte förstå hur det ens går att måla så smått – fast en av de intressantaste målningarna var en rusalka* som först såg ut som ganska breda, abstrakta penseldrag, men när man tar ett steg tillbaka så ser man ett ansikte i vatten. Väldigt fängslande.

Man kan också se animationer av folksagor på Orion, mera info här.

* En rusalka är en sorts vattennymf, eller möjligen spöke eller demon. Utställarna hade genomgående översatt det med sjöjungfru, både till svenska och finska, vilket störde mig lite. En sjöjungfru ska nämligen alltid ha stjärt, tycker jag, förutom kanske Den lille havfrue. (Mera bilder på rusalkor på ryska Wikipedia, en ganska utförlig text finns på finska Wikipedia också).

5 thoughts on “Rusalka och andra kvinnor

  1. brorsan writes:Jag är alldeles grön av avund. Typisk grej jag jättegärna går på. Tillbaks och skruva på den fördömda traktorn, bläh.

  2. Traktor Alban (eller vad det där gula monstret kan tänkas heta) är onekligen inte riktigt lika skoj som rysk konst. Jag blev väldigt glad över att återupptäcka Ivan Bilibin, som var den som illustrerat den samling av ryska folksagor som vi hade hemma. Minns du t.ex. Baba Jaga eller den Röde ryttaren? Fler bilder av Bilibin finns på ryska Wikipedia (längst ner).

  3. brorsan writes:Ja, just för att jag kommer ihåg sagoböckerna vill jag gärna se utställningen. Kanske hinner jag till Helsingfors innan den är slut.

  4. Jag funderad faktiskt också då jag läste om den att det hade varit en kul utställning att se. Men jag tror inte jag kommer mig dit – finns för många saker att prioritera bland helt enkelt. Även om jag gärna sku hälsa på er dessutom 😉

  5. Utställningen håller på till 26 maj, men nästa (och sista) gratisdagen är den 3 maj. Den är absolut sevärd om man har tid, men man hinner ju inte med allt… Jag brukar lägga in gratisdagarna i min kalender, då blir det av åtminstone ibland 🙂 Och Maria: Hfors är inte speciellt långt borta. (Precis som Åbo alltså 😮 )

Kommentera

