För att inte tala om alla dessa män

Veckans bokbloggsjerka finns här. Frågan är: "Kan du ge exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?"

Jo, det är klart jag kan. Jag kan ge många, men jag ska hålla mig till två. Den ena är Den gamle och havet av Ernest Hemingway. Jag blev bara uttråkad av den och den beramade ordknappheten. Fiskehistorier, booring, liksom. Men Andra kattslaven ligger efter mig att jag ska ge den en ny chans, så kanske jag gör det nåt tag. Om inte annat så för att den superkorta lilla novellen som Hemingway skrev (eller lär ha skrivit, eller så inte) en gång ger mig kalla kårar: "For sale: baby shoes, never worn." :awww:

Den andra hyllade boken är Hemsöborna av August Strindberg. "Han kom som ett yrväder med ett Höganäskrus runt halsen" och fortsatte sida upp och sida ner med helt för detaljerade beskrivningar av varenda sjöbods varenda jäkla nät, känns det som. Jag tänkte att jag skulle prova på den som ljudbok, för att få en chans att komma in i den "frejdiga berättarstilen", men nej. Samma sak är det med Röda rummet, helt för många ord travade på varandra. Jag kan stå ut med Strintan i dramaform, även om hans kvinnosyn suger, men i romanerna så pladdrar han bara för mycket.

Så sammanfattningsvis så får det inte vara för lite och inte för mycket heller… Mitt svenska lagom-påbrå gör sig märkbart 😉 I allmänhet är det de stora, ordrika berättelserna av Riktigt Manliga Män som ger mig andnöd. Jag vill ha lite mera luft mellan raderna, lite mera plats för mina egna tankar, helt enkelt.

7 thoughts on “För att inte tala om alla dessa män

  1. Vargnatts bokhylla writes:Strindberg har jag svårt för rent allmänt, fick läsa lite av honom i någon kurs och det tog emot!

  2. http://holavedsbrudar.blogspot.se/ writes:Den gamle och havet hörde till det jag var tvungen att ta mig igenom i min utbildning. Kändes inte så kul då och jag kan gissa mig till att jag inte skulle tycka annorlunda nu.Hemsöborna har enligt mig en utsökt inledning i a f.

  3. Så roligt med flera bokläsande besökare 🙂 Och skönt att höra att jag inte är ensam om att inte älska alla klassiker… Många av de böcker jag måste läsa i studierna gillade jag efter ett visst initialmotstånd, t.ex. Brott och straff, men det finns undantag. 🙄

  4. Monika H writes:Inspirerande diskussion! Något jag väldigt gärna skulle vilja framföra kunde gå att skriva som en sådan "Riktigt Manliga Män"-berättelse. Vissa av de nämnda böckerna vet jag inte om jag läst, eller bara läst slarvigt…MEN i dessa tider när humaniora blir väldigt i marginalen är det upplyftande när någon skriver någonting om litteratur! Må det sen vara oförstående eller halvförstående eller slarvförstående.

Kommentera

