Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte länkar till varandra

Såhär på kvinnodagens afton bjuder jag på länkfest till diverse läsvärda sidor, på ett undantag när sådana som inte finns i min bloggrulle, där det redan från förut finns en massa intelligenta och läsvärda personer :up: :

Nytillskottet i min länklista vill jag pimpa lite: Charlotte, historiker och genusvetare. Hon skriver sakliga och välformulerade inlägg om genus, historia och näthat och orkar dessutom argumentera med diverse kommentatorer, eller alternativt lyfta fram deras argument i ljuset, som här.

Veckans DJ i Hbl är Astra Novas nya chefredaktör Sara Eriksson, som bl.a. bytt taglinenen från det lite mesiga "tidskrift med kvinnoperspektiv" till raka "Feministisk tidskrift" och gjort en tidskrift som jag börjat prenumerera på igen. Först på hennes lista är Amanda Palmers Map of Tasmania, som jag tipsade om förra kvinnodagen (där finns också den fantastiska videon). 😀 Hanna från Arlöv är också en av mina favoriter. Vissa av de andra har jag hört någon gång, andra är nya. Jag ser fram emot att bekanta mig med dem. listan finns här Läs också Astras blogg. Den uppdateras tyvärr inte på långa vägar tillräckligt ofta.

Samma problem har Feministisk lifestyle, men inläggen är alltid läsvärda och ibland vansinnigt roliga, som Kvinnogrisens anekdoter.

Däremot uppdateras Häxbrygd oftare. Det är bloggaren Linnea som gjorde en alldeles saklig och kompetent textanalys på en poplåt och överöstes med Svenskfinlands "feminister har ingen humor"-lavin. Hon kommenterar det bl.a. här. Hon har fina bilder (och fina katter!) också :up:

Ett par svenska: Plain Jane. Svensk, feministisk blogg med tre författare som skriver om kultur och samhälle. Lady Dahmer, förstås. Provocerande, irriterande och stimulerande.

Jag läser ju böcker också och inte bara bloggar 😮 Av ovan nämnda Sara Eriksson fick jag på bokmässan tipset att läsa Catlin Morans How to be a woman. Boken behandlar bl.a. vad man ska kalla det som numera heter snippan. (Det är ett ord jag inte helt har inkorporerat i min vokabulär ännu, men jag älskar det faktum att RFSU utlyste en tävling och sedan släppte upp en jättelik röd ballong högt över Stockholm på vilken det stod "Snippa heter det!" Jag berättade det här för en amerikansk kvinna apropå uttrycket "wiener" och hon var överväldigad 😉 ) Listan på termer var så extensiv att jag av pur nyfikenhet måste låna boken på svenska också, för att se vad översättaren kommit på 🙂 Moran undrar liksom jag om sådana saker som varifrån idén att kvinnor ska älska skor och handväskor kommer, men skriver också om sånt som strippklubbar, dåliga förhållanden och abort. Hon har en genomgående raljant stil, som kan vara lite påfrestande, men också mycket underhållande. Morans hemsida finns här, en intervju med henne finns här. Boken finns bl.a. på stadsbibban i flera olika upplagor.

Flera boktips: Delusions of gender. The real science behind sex differences av Cordelia Fine. En bok av en neurovetenskapare (neuroscientist) som går igenom och kritiskt analyserar forskningsrapporter som lyfter fram könsskillnader och pekar på brister i forskningen (om man har tjugo kvinnliga terapeuter som underlag för något så är det inte så konstigt att resultatet pekar på t.ex. "sjutton kvinnor" det ena eller det andra). Rekommenderas varmt för alla som behöver argument att bemöta "men det är vetenskapligt bevisat att vi är olika" och "mäns och kvinnors hjärnor är olika. Höger- och vänsterhäntas hjärnor är också olika, om man tittar efter på den nivå, påpekar Fine. Boken finns också den på Helmet.

Allt av Cynthia Heimel. Jag tror jag kan hennes åttiotalsbibel Sextips för tjejer halvt utantill, men hon har skrivit annat också. Finns tyvärr inte på Helmet :down:

Rubriken är förstås en parafras på boken Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra. Också den en läsvärd bok.

Kommentera

