Välkommen Tango

Det senaste förslaget om könsneutral äktenskapslag har, föga förvånande, kullkastats i lagutskottet av de partirepresentanter man kunde förvänta sig. Nickby rapporterar har refererat KD:s inställning här: WTF. Personligen anser jag att det borde vara likadan, borgerlig vigsel för alla och så kan kyrkan ha sin välsignelse eller låta bli. (Okej, i princip anser jag att en statskyrka borde leva i dagens samhälle, men jag kan godta att det finns sådana grupper som vägrar, men inte att de grupperna kan påverka samhället utanför kyrkan.) Det här "separate but (almost) equal"-systemet är bara patetiskt.

Man borde ju inte läsa nätdebatter, men när jag läser om de "stackars barnen som kan bli mobbade" om de har samkönade föräldrar (finns i det här komentarsfältet, t.ex.) så kommer jag att tänka på en barnbok som en kompis som är barnboksbibliotekarie rekommenderade nyligen: Välkommen Tango av Justin Richardson och Peter Parnell, illustrerad av Henry Cole. Boken handlar om två hanpingviner som är tillsammans. De bor på Central Park Zoo. De får ett befruktat ägg av djurskötaren, som ser att de försöker ruva på stenar och får en gemensam unge, som får heta Tango. En gullig liten historia, men det roligaste med den är att den är sann :up: Boken är sakligt skriven, det enda jag stör mig på är den lilla frasen "Roy och Silo visste precis vad de skulle göra" när de får sitt äkta ägg. Den känns lite onödig, eftersom vi just fått läsa om hur de mycket omsorgsfullt ruvat stenar. Men det är bara en detalj, anars är det en bedårande liten bok 🙂 Den kan t.ex. lånas på Helmet.

6 thoughts on “Välkommen Tango

  1. Temumriken writes:Ljuvlig bok, det där. Finns också Annette Skåhlbergs serie om girafferna Jösta och Johan, och deras adoptivson Junior (som är en krokodil).

  2. Å, dem måste jag ju kolla in 🙂 Så finns det klassikern Heather has two mommies förstås och Malins mamma gifter sig med Lisa, fast den var inte så speciellt bra. Flera tips?

  3. SivÖ writes:Den har vi nyligen läst, Andreas älskade den (han älskar i och för sig allt som har med pingviner att göra) och vi vuxna tyckte också att den var ljuvlig!

Kommentera

