Men det är ju bara en fråga om ordval…

Hälsningar från en lappsjuk (det finska mökkihöperö är mycket bättre) kattslav, som fortfarande är för sjuk för att gå på jobb. Oh well, högen med olästa låneböcker minskar stadigt och vi har äntligen börjat beta av Hammer Horror-boxen jag lånade av en kollega i fjol :yes: Men om man skulle ha lite mera samlad energi så skulle man ju kunna studera något lite mera krävande, men nej.

Den som inte är sjuk kan gå till Helsingfors Arbis i morgon och lyssna på (och gärna delta i) en diskussion med rubriken "Drevet går – om censur, Tintin och sociala mediers makt".

Tisdagen 5.2 kl. 18.05-19.35 kommer kommer journalisten Johanna Korhonen och kultursociologen Ralf Kauranen, Åbo universitet att ge ett finländskt perspektiv på den s.k. Tintindebatten i Sverige och sociala mediers makt i samhällsdebatter. Samtalsledare är Jessica Parland von Essen, arkivchef vid Brages Pressarkiv. Diskussionen äger rum på Arbis bibliotek kl 18.05-19.35.

Läs gärna samtalsledarens egna tankar kring ämnet här.

Jag skulle gärna vara där, för jag tycker att det finns så mycket aningslöshet också i Svenskfinland om vad för signaler man sänder ut och att ord och föråldrade synsätt inte är betydelselösa. Det att Svenska kulturfonden kan ge ut en undersökning som andas värderingar från 1800-talet och sedan sätta upp en förvånad min när folk reagerar på den är mycket talande. "Han har nu sin egen stil", försvarar Kulturfondens informatör författaren med, enligt Svenska Yle. Ja, det kan jag lova. En stil rakt nedstigande från A. Ahlqvist och A. O. Freudenthal.

Jag erkänner att jag har svårt för personen i fråga efter att jag i flera år önskade mig en kurs i finska för svenskspråkiga på uni, när han var ansvarig för ämnet. Han avfärdade mig alltid med att "det är bara du och en och annan ålänning som inte kan finska redan". Tala om förutfattade åsikter. När Språkalliansen (som samordnar språkkurser på svenska för högskolestuderande) äntligen ordnade en kurs med egen finansiering så blev den fulltecknad på två timmar. Två timmar. / bitterhet

Den som inte ännu läst Basses superba serie om ordval som upprör folk kan göra det här.

Veckans bokbloggsjerka frågar förresten "Är du en "samlare" av saker som kan kopplas till litteraturen (böcker, bokmärken, muggar med litteraturmotiv, etc)?". Nej, det kan jag nog inte påstå. Samlare av böcker, jo. Berättelser, men inte saker. Jag tycker om att titta på relaterade saker och smycken, om de är fina eller fyndiga, dock 🙂

Kommentera

