Bokbloggsjerka här med!

Via Temumriken hittade jag bokbloggsbloggjerkan och anser att jag skriver tillräckligt ofta om böcker för att få delta i den :up:

Frågan är

Om du ser en bok av en författare som du aldrig har hört talas om tidigare, vad är det som gör att du bestämmer dig för att läsa den?

Titeln lockar oftast först. Om den har en speciell titel så plockar jag den ur hyllan och tittar på den. Ibland händer det också att jag plockar upp en bok enbart för att det råkar vara den enda på svenska i en hittelåda, som när jag upptäckte Madeleine Brent för några år sedan 😀 Sen läser jag baksidetexten, om den finns och de första styckena och ser om jag gillar stilen. Vissa saker får mig omedelbart att lägga ner en bok, klichéer, sterotyper, slarvigt språk… Tema, var den utspelar sig och ibland också författarens kön kan avgöra – jag har en tendens att plocka kvinnliga författare framom manliga, om det finns flera att välja på.

One thought on “Bokbloggsjerka här med!

  1. Ping: Okontant? | En kattslavs dagbok

Kommentera

