Palme

Har ni märkt att man kan titta på dokumentären om Olof Palme på SVT? Klicka här. Jag har inte hunnit se den själv, men den har blivit mycket uppmärksammad.

Jag minns när Palme blev skjuten, vi talade mycket om det hemma. Det är bra att det har gjorts en dokumentär nu, jag tror att många har glömt vilken kontroversiell politiker Palme var i Sverige. Det fanns ett otroligt Palme-hat, jag minns toalettpapper med hans bild på (inte hos oss!) och måltavlor i papp i naturlig storlek (inte heller hos oss). Mina föräldrar var definitivt inga Palme-älskare, men även om de gärna sett att han avgått så önskade de inte livet ur honom. (Tror jag iaf.) Att få statsöverhuvudet skjutet var inget som hade hänt i Sverige på nästan tvåhundra år och det taffliga sätt utredningen sköttes på var direkt genant. Det spekulerades i att polisen försökte dölja något, men det är sannolikt att de bara var helt förvirrade – hur kunde detta hända i folkhemmet? Ibland hänvisar folk till mordet som "dagen då Sverige miste sin oskuld". Kanske det.

2 thoughts on “Palme

  1. Det är fascinernade det där hur vissa händelser blir avgörande, förenande vändpunkter… Jag minns palmemordet, men väldigt knappt. Berlinmurens fall hör till det första jag minns ordentligt från tevenytt – då började jag i skolan. Estonia hör hemma nånstans i min lågstadietid, jag minns att vi fick se räddningsarbetet på teve i skolan. Men jag har liksom vuxit upp i alla fall med diskussionerna strax efter Berlinmuren och Estonia som en självklar del i något slags samhällsdikussion och det känns helt märkligt för mig att folk jag umgås med idag och ser som helt vuxna ofta inte alls minns "då det hände" och kanske knappt var födda. Lite som jag insett att folk tio år äldre än jag upplever mig i förhållande till palmemordet :O (Sen är det ju också klart att där finns en perspektivskillnad mellan Sverige och Finland också, men ändå)

  2. Jag var i Tyskland – men i München – när Berlinmuren föll. Jag minns att jag följde det på värdvamiljens tv och funderade på att åka det, men det var långt och jag var tonåring, så det kom inte på fråga… Det allra första jag minns av "världshändelser" var när kriget mellan Iran och Irak bröt ut. Jag minns percis hur jag satt i en solstrimma på golvet i vardagsrummet och lyssnade på nyheterna. Då hade jag väl just börjat skolan (avslöjar min ålder här). Jag känner precis igen det där med att vara medveten om något, andra kattslaven och jag talade något tag om kalla kriget, om hur jag precis känner igen mig i Ultra Bras Kahdeksanvuotiaana: "Kahdeksanvuotiaana tiesin että maailma tuhoutuu kaksintaistelussa suurvaltojen kahdeksanvuotiaana tiesin että ihminen murskautuu silmänräpäyksessä historiaan". *För andra kattslaven är det snarare historia än något aktivt minne. Det är bara sju år mellan oss. Så snabbt kan historien förändras. * "Som åttaåring visste jag att världen kommer att gå under i kampen mellan stormakterna, att människan krossas på ett ögonblick." (fritt översatt).

Kommentera

