Levande, skrämmande närhistoria på webben

Det är väl ingen av er som har missat Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar, som handlar om att vara bög i Sverige på 1980-talet, om kärlek, om att vara sig själv – och om AIDS-epidemin. Så nära i tid och ändå ett så annorlunda samhälle. Räddsla, okunnighet, hat. Inte att sånt inte finns fortfarande, men det är åtminstone betydligt lättare att vara homosexuell idag i Sverige, eller i Finland för den delen.

Jag har inte hunnit läsa boken än, men jag har börjat titta på TV-serien och rekommenderar alla att göra det. Men kvickt, för den ligger bara uppe i en vecka till. Här finns information om serien, intervjuer, chatt m.m. Alla de korta klippen kan inte ses i Finland, men själva serien går att titta på: klicka här för direktlänk.

Varning för ganska obehagliga scener, dock, det börjar med att man får se en av huvudpersonerna döende i en sjukhussäng, med öppna, variga sår och allt. Inte en avslappnande liten sak att titta på medan man äter choklad och myser. Choklad rekommenderas i och för sig som motmedel mot Dementorer, så kanske det ändå är en god idé.

Se den, läs den. Lär dig om närhistoria och om mänsklighet.

5 thoughts on “Levande, skrämmande närhistoria på webben

  1. Jag har också sett de två första avsnitten, drar lite på det tredje, för jag vet att det kommer att vara jobbigt att se… Den där scenen i andra avsnittet där Benjamins föräldrar kommer med tårta och blommor var helt tillräckligt för att få mig att börja gråta. :awww:

  2. Monika H writes:Jag såg alla delar i söndags – de var mycket bra. Men svår sista del, som här befarats. Intressant berättarperspektiv, konsekvent genomfört.

  3. Monika H writes:Jag såg alla tre avsnitten i söndags – mycket bra. Sista delen var svår, som här befarats. Intressant berättarperspektiv, konsekvent genomfört.

Kommentera

