Very Far Away from Anywhere Else

Som jag väl har nämnt en eller annan gång så gillar jag att hyllytera för att det dyker upp en och annan intressant bok som jag kanske inte skulle ha stött på annars. Mitt senaste fynd i den vägen är en mycket liten bok (87 sidor i den här pocketupplagan, närmast en novella egentligen) som heter Very Far Away from Anywhere Else. Jag plockade upp den för att den är skriven av Ursula K. LeGuin, mest känd för Trollkarlen från Övärlden-serien och The Left Hand of Darkness. Men den här lilla boken, som är skriven 1976, är varken fantasy eller scifi. Den är bara en kort historia i jagformat om en väldigt speciell vänskap mellan två speciella ungdomar i ett mycket vanligt, normativt, amerikanskt samhälle. Den handlar bl.a. om förväntningar och press och svårigheten i att vara sann mot sig själv. Den är fängslande och bitvis rolig på ett lågmält sätt. Jag öppnade den, läste början och måste bara läsa resten.

If you'd like a story about how I won my basketball letter and achieved fame, love, and fortune, don't read this. I don't know what I achieved in the six months I'm going to tell about. I achieved something, all right, but I think it may take me the rest of my life to find out what.

Den påminner en alldeles liten aning om Catcher in the Rye, men där Holden berättande gjorde mig lite småirriterad så tilltalade den här personens röst mig. Kanske för att Holden ska vara så cool hela tiden, medan Owen explicit inte är intresserad av det. Och så har Owen ett eget land, ett som är mycket långt bort från allt annat. Det är inspirerat av Brontësyskonens egna världar Gondal och Angria – som jag endast känner till via min favoritfanficförfattare 🙂 (Jag ska skriva om henne också nån dag.)

Hursomhelst, en glad överraskning, detta serendipitetsfynd 😉

Kommentera

