Dur* i skur och djur i bur

Min kollegas band Black Lizard spelade på Högholmens "katternas natt" i kväll, på Amur-festarit till förmån för Amur-kattdjuren. Det lät riktigt bra, speciellt med tanke på att det regnade småspik och blåste hårt, så de fick borsta bort vattnet från scenen regelbundet och min kollega var dessutom febrig och stod och svajade… (Är det keikka så är det.)

Bildbevis: notera presenningarna runt högtalarna och regnansamlingen i förgrunden.

När jag nu en gång var där så gick jag en sväng för att titta på kattdjuren. Jag bongade några (jag älskar snöleopardens svans!), men framför allt tittade jag på deras burar och kände obehag. Jag vet att de har det så bra som de kan ha det i fångenskap, jag vet att det är ett sätt för dem att överhuvudtaget överleva – det fanns flera trista siffror på hur få exemplar av vissa av djuren som finns kvar i vilt tillstånd – men att se vilda djur inspärrade och folkmassor som glor på dem är helt enkelt deprimerande 😦

*Jag har naturligtvis ingen aning om de spelade i dur eller moll, men poetens frihet, ni vet.

Kommentera

