”Ett slags omvänd robinsonad”

Den här artikeln om Shin Dong-hyuk fick mig att tänka på Jag är David av Anne Holm, en dansk bok som vann en nordisk ungdomsbokspristävling 1963.

Den handlar om en ung pojke som vuxit upp i ett fångläger någonstans i Östeuropa. I början av boken hjälper en av fångvaktarna honom av okänd anledning att fly. Han får veta av Mannen, som han kallar fångvaktaren, att han ska ta sig till Danmark, fast inte varför (det framkommer så småningom).

David vet nästan ingenting om världen, allt han känner till är små brottstycken han har hört av andra fångar och förstås det han lärt sig om överlevnad i lägret: "Jo, han var förberedd, han kände till Deras metoder, fällorna som lades ut, den plötsliga, lömska vänligheten som betydde att det låg någonting under, och den hänsynslösa brutaliteten. Han kände förräderiet, och han visste hur döden såg ut." :awww:

Han har också en otroligt stark integritet och rättskänsla, som tillägg till sin misstänksamhet, och sinne för skönhet. Juryn som gav boken pris använder uttrycket "ett slags omvänd robinsonad" (varför är det inte en robinsonad?), i stället för att landa på en öde ö så har David levt isolerad och landar i världen och måste försöka klara sig med sina bristfälliga kunskaper.

Boken har ett ganska formellt språk, eller så är det det att den har en hel del indirekta anföranden, men det passar bra som röst för en pojke som växt upp i den miljö han har, tycker jag. En viss kunskap om järnridån kan understöda läsningen (jag hade min gamla skolkarta bredvid mig när jag läste om den senast), men det är inte nödvändigt. Jag brukar läsa om den regelbundet, och den upphör aldrig att fängsla mig med sin lågmälda ton och huvudpersonens absoluta kompromisslöshet. Läs den gärna nån gång, den finns t.ex. på stadsbibban. ⭐

Kommentera

