Du nya, sköna bibliotek del 4

Öppnandet av den nya bibban närmar sig med skrämmande hastighet – på måndag kl. nio ska det ske :eyes:De nya hemsidorna har just lanserats (de finska är betydligt fullständigare) och i princip ska allt vara klart. Det är det förstås inte 😮 Jag gick efter sex idag och lämnade ett antal människor på jobb – de som kan får jobba på helgen också. Så får vi bara hoppas att folk är så imponerade av arkitekturen att de ursäktar att allt inte är så perfekt…

Jag har inte fotograferat speciellt konsekvent, jag borde ta en bättre kamera och göra det nån dag, men här är några bilder i alla fall från de senaste veckorna:

Fasdaden har jag egentligen redan visat, jag borde fotografera från Kajsaniemigatan också, men här är nattbilder på huvudingången:

Utsikt från terrassen mot Fabiansgatan längst upp, från vänster till höger (egentligen borde jag ju sätta ihop dem till en panoramabild, men jag orkar inte mixtra)


Samma utsikt mot kvällskvisten

Såhär ser det ut inifrån utåt:

En av mina kollegor har inte tillräckligt med hyllutrymme i sitt rum, men är synnerligen kreativ :up:

Gaudeamus har öppnat ett bokcafé i huset, här en bild från öppningsdagen:

Här är utsikt mot Kajsaniemigatan, från ett litet rum längst in i ett hörn, som är tänkt för privata samtal. Det är ett av mina favoritställen 🙂

Så lite "library fail", när jag nu klagade på Kodin 1 nyligen.

Översättning är förfärligt svårt, jag blir ibland tvungen att översätta kortare saker på stående fot och det är alltid lika stressigt. Hur skulle ni t.ex. översätta "yliopistolaisia"? (Ni får gärna komma med feedback på bibbans svenska sidor.) Jag är betydligt bättre på att korrläsa än på att översätta.

Jag är en av dem som korrläste de svenska och engelska skylttexterna till bibban. Jag och min kollega skrattade mycket åt vissa översättningar (och debatterade andra 🙂 ), men har himlat med ögonen över hur de ändå lyckas smyga sig in, trots att vi hade korrigerat dem:

Korrekt version

Mindre korrekt version :left:

:ko:

Humptidump 😮 (Korrekta skyltar är på väg).

4 thoughts on “Du nya, sköna bibliotek del 4

  1. Jo, och pedant. Idag har jag gått runt med penna och korrat alla ställen i bibban jag sett där det står "inget pratt" :ko:

Kommentera

