Mitt sommarlooov…

Mitt sommarlooov… :sing: är snart slut 😦 I morgon är det dags att börja jobba på nya bibban. :eyes:

Medan jag haft sommartakt här på bloggen har jag först hunnit vara en vecka i Steinkjer i Norge på Nordlek och sen ett par veckor på landet. Det var en god idé att börja med att dansa dag och natt – ett mycket bra sätt att tömma hjärnan :up:

Här är några bilder från Norgeresan:


Utsikt från tåget mellan Trondheim och Steinkjer, vackra landskap med fina berg.


Otroligt lummigt var det också.


Fint hus när vi var på guidad rundtur. Det var en utmaning i sig, jag brukar tycka att jag förstår norska, men den lokala dialekten var verkligen inte lätt… (Läs om trøndersk på Wikipedia.)


Interiör från den stiliga kyrkan. Vi var där på en nattkonsert också, men då syntes inte glasmosaiken så fint. Det var en lokal konstnär, Jakob Weidemann, som hade målat på glas och sedan samarbetat med en mosaikmästare. Väldigt speciellt. Själva glasen fanns att skåda i rådhuset.


Mera stadsvy, på vägen hem från en av de fina danskonserterna i stan. Den mest imponerande var nog Nordic Dance, ett samarbetsprojekt mellan unga nordiska folkdansare och folkmusiker. De fick stående ovationer för sin show ⭐ Men alla var väldigt bra, det är inspirerande att se så fin dans!


De hade väldigt skojiga stenar på kajerna. Jag kunde inte låta bli att de en bild, speciellt för Andra kattslaven som är intresserad av sånt :love:


Vägen till och från stan gick längs med en fin fors. Det fanns dessutom en buss man kunde ta de gånger man inte orkade gå, fin service.

Jag såg egentligen inte så mycket av stan, förutom i förbifarten. På campus såg det ut såhär på dagen:

På väg till duschen eller dansen dagtid.

Och såhär på natten:

Steinkjer ligger lite norr om Vasas breddgrad, så speciellt mörkt blev det aldrig.

Utanför stämmokontoret smattrade flaggorna glatt i vinden.

Annars var det dans och musik, musik och dans. Så hemskt många bilder har jag inte, jag var för upptagen med att dansa 😀 men här ännu ett par från den smockfulla öppningsceremonin.

Här kommer flaggbärarna. Nytt för i år var att Grönland var representerat – nästa år kommer det att vara Grönlek på Grönland, jag skulle vilja fara, men har nog inte råd, tyvärr. Jag får sikta på Nordlek i Viborg i Danmark om tre år.

De hade en lite annorlunda öppning, med akrobatik också.

Jag satt så högt upp att jag inte fick speciellt bra bilder (och med telefonen dessutom), men på YouTube har jag hittat en video på den färöiska dansen. Den är mycket säregen, men en fantastisk upplevelse att delta i. Och färingarna har helt klart Nordens vackraste dräkter!

Till sist en bild på den synnerligen trevliga stämmogeneralen Johan Einar Bjerkem i en kort paus före nästa utmaning, stämmans avslutningsfest 🙂

Jag hade egentligen velat skicka in den till Nordleks fototävling, men han var lite tveksam. Däremot fick jag tillstånd att lägga upp den på bloggen. Ni kan se vinnarna i tävlingen på Nordleks hemsida.

Jag var på min första Nordlek för tre år sen i Lahtis, då var jag funktionär och vet hur mycket jobb det var bakom allting (vilket gör en mera förlåtande för eventuella rådderier, men jag tycker de skötte sig bra!). Nu kunde jag bara njuta 🙂 Att vara på en sån här stor nordisk stämma är väldigt roligt och stimulerande – det finns så många människor som dansar och spelar, det är uppvisningar och kurser och samdanser och nattdanser, gamla vänner och bekanta danser, nya människor och nya danser – jag är så glad att få vara med och uppleva det! :happy:

One thought on “Mitt sommarlooov…

  1. Ping: Nordisk identitet | En kattslavs dagbok

Kommentera

