Groundgroundnut eller ground groundnut?

Vi brukar baka ett mycket enkelt bröd emellanåt, där man bara rör ihop en lagom deg och låter den jäsa, för att sedan tippa ut den på en smord plåt, eller i en brödform om man vill ha det fyrkantigt. Det är snabbare och enklare än rågbröd på surdegsrot, som är min favorit när jag tar mig tid att baka det. Nå, det här simpla brödet brukar jag göra genom att häva i lite olika mjölsorter på känn, ibland slänger jag i linfrön eller solrosfrön. På toppen kan man strö sesamfrön eller grovt havssalt.* På helgen var jag på experimentellt humör och solrosfröna var slut. Jag rotade i skåpet och hittade en påse skalade men orostade jordnötter som vi köpt någon gång när vi höll på med att göra eget jordnötssmör. Hmm. 💡 Det finns ju de som sätter nötter i bröd, tänkte jag, och de här är väl ungefär mittemellan nötter och solrosfrön, det kan bli lite speciellt och gott. Vi ska säga såhär: speciellt: jovisst (närmast säreget) – gott: njaaa. :p Det går att äta, det gör det, men jag skulle inte direkt rekommendera det. Så nu vet ni det, om nån annan alltså skulle få samma bisarra idé 😀

Det där med jordnötter påminner mig om ett avsnitt i en av mina favoritböcker, 84, Charing Cross Road av Helene Hanff, som är en brevroman mellan en bokintresserad amerikansk författare som brevväxlar med ett engelskt antikvariat på 1950- och 60-talet, plus en del andra relaterade brev. I ett av breven, som av förklarliga skäl inte finns i den svenska utgåvan, så skriver Helene till en väninna som turistar i England ungefär (andra kattslaven har mitt ex, så kan inte kolla) "of course they weren't talking about groundgroundnut, they were talking about ground groundnut, which actually makes much more sense than 'peanut butter', because it grows in the ground. You just don't understand English". :heart:

* Ursprungsreceptet har jag från Nya Annas mat, där det heter "Det oknådade brödet", men jag har minskat på jästen och använder flera mjölsorter:
Ca 1/3 paket jäst, lagom med salt, en rejäl tesked med honung, ca en halvliter vatten, fänkål som krydda. Om man vill ha solrosfrön så en halv till en deciliter. Linfrön sådär lagom. Ca 1 liter mjöl. Lös upp jästen i lite av vattnet, tillsätt salt, honung, fänkål. Tillsätt sen resten av vattnet, ev solrosfrön och mjöl, de grövsta sorterna först, men ändå en hel del vetemjöl. Rör ihop degen tills den är ganska lös, för lös för att knådas, men inte flytande och låt jäsa övertäckt i en till två timmar. Sen kan man antingen smörja en brödform eller en plåt och flytta över degen dit. Strö över sesamfrön eller grovt salt, om man så vill. Så sätter man på ugnen på ca 250° , eller i gasugnens fall på 7 och låter den bli varm medan brödet jäser upp igen, kanske en kvart-tjugo minuter. In med brödet i ca 15 minuter, sänk sedan värmen till 125°, eller 3 i vår gasugn, och låt stå en dryg halvtimme till. Jag brukar knacka på bottnen för att höra när den låter ihålig, för att avgöra om den är klar, i gasugn får det ingen vidare färg. Annars är det konstigt nog ett bröd som blir bättre i gasugn än i elugn, vilket är ovanligt. Låt svalna på ett galler, övertäckt med en bakduk – observera att det kan komma olja på den, så ingen hemskt fin och ömtålig duk.

2 thoughts on “Groundgroundnut eller ground groundnut?

  1. Ping: Bröd som mättar hunger | En kattslavs dagbok

  2. Ping: Jo, jag har läst… | En kattslavs dagbok

Kommentera

