Bildig / bildlig / bildad?

Jag märker att det varit en hel massa bilder i min blogg på sistone – är det sen boring eller bra? Jag har ännu ett blogginlägg med resebilder planerat – höll på att skriva blominlägg, för det är vad det mest blir 😀 – men jag har inte hunnit gå igenom bilderna än.

Jag går fortfarande och funderar på det där inlägget om kritik jag nämnde tidigare, dels för att jag verkligen har mycket att säga om ämnet (det kommer säkert att bli ett så långt inlägg att ingen orkar läsa), dels för att det kanske blir lite personligare än jag brukar vara, så jag tvekar lite om det är lämpligt. Det är så mycket lättare att skriva t.ex. en filmrecension, även om den också är personlig – kanske jag menar att risken finns att man blir alltför privat? Recensioner har jag ju trots allt skrivit många gånger, men kanske det är just därför jag har svårt att skriva om just kritik 😉

Sådär angående det filmatiska så kan jag berätta att Filmis har Studio Ghibli-tema, så nu har jag sett några fina Miyazaki som jag inte sett tidigare, Naussicaä och Laputa. Däremot var jag lite besviken på den senaste Tim Burtonfilmen – vi såg den i fredags, Andra kattslaven och jag. Jag tänkte: Tim Burton plus Johnny Depp som vampyr, vad mera kan man begära? Kanske lite mera sammanhang? Eller story? Den var inte dålig, absolut inte, men fortfarande inte samma känsla som vissa av Burtons äldre filmer. Jag vet inte om det har att göra med att jag blivit mera blasé, eller om filmerna var bättre förr. Måste se om vissa gamla favoriter 🙂

Vi var också på Bio Rex och såg den restaurerade Metropolis med livemusik. Det var nästan helt fullt och det förstår jag. Väldigt coolt 😎 Filmen är inte så förfärligt bra egentligen, men det glömmer man lätt, speciellt när musiken var så bra. Jag gillar verkligen konceptet. :up:

2 thoughts on “Bildig / bildlig / bildad?

  1. Hmmm, din rubrik är väldigt intressant, man kunde fundera mycket kring kopplingen bild-bildning/bildad… med eller utan varianterna bild-bildlig och bildning-bildlig.Och på skoj kunde man ännu blanda in närapå-nyordet bildering. Det är annars litet roligt att det väl bara är inom medicin som man brytt sig om att översätta, jag är tämligen säker på att (också riks-)svenska grafiker etc glatt talar om "imaging" det ena och det andra… Undrar vad kartmänniskor, geologer m.fl. använder på svenska? (Läser Lotta eller Mia den här bloggen? Kanske de vet?)Skriv nu det där om kritik äntligen! Inte gör det något om det är långt (bara du minns att byta stycke ibland…), desto mer att kommentera bara!

  2. Jag funderade på om man kan säga att bloggen är bildig och där började det 🙂 Man kan fortsätta att fundera på bildbar och bildad som i nybildad också 😉 Vi pratade förresten film idag på jobbet, börjandes med att min förman genast undrade hur jag kunde säga att Metropolis inte är bra 😀 Jag måste ju försvara mig – den är förstås på ett sätt väldigt bra, men på ett annat sätt oerhört melodramatisk och överspelad. De tre av oss som alla sett Dark Shadows under helgen var ganska överens om att den var okej, men inte i klass med Burtons bästa. Det är roligt när man kan diskutera annat än flyttarrangemang på jobbet emellanåt :up:

Kommentera

