Der er et yndigt land

Andra kattslaven och jag har alltså varit på resa, till såväl Köpenhamn med omgivningar som Lund med omgivningar. (Dessutom har vi båda besökt det för oss relativt ovanliga landet Flunsanien, men det är en annan och snörvligare historia…) Jag har suttit och tittat på bilder från resan och konstaterat att det är hemskt svårt att välja, så jag gör kanske några poster var för resan 🙂

Först de klassiska bilderna, utsikt från Rundetaarn:


Drake på Rådhusplatsen.


Ett bokcafé som tyvärr hade hemskt lång kö, men charmigt var det! Överlag fanns det en massa trevliga caféer, men det var förvånande att så få av dem hade sojamjölk – havremjölk fanns överhuvudtaget inte.

Besök på Tivoli:


Vi fick se en balettpantomim.

Såhär ser ridån ut när föreställningen är över, pampig, inte sant?

Här en attraktion vi inte provade – vi gick faktiskt bara runt och insöp atmosfären… Inte för att jag kan tänka mig någonting som skulle fått nåndera av oss upp i den. Men stiligt såg det ut!

Så åkte vi längst fram i den förarlösa metron :eyes:

Köpenhamn är definitivt en cykelstad! Cyklar är välkomna i kollektivtrafiken också, t.ex. har de speciella vagnar i tågen för cyklar och barnvagnar:

Och så har de cykelparkering inomhus för pendlare.

Vi åkte tvärs över Sjælland med diverse små tåg, det var roligt. Här ett pittoreskt hus från Gilleleie:

Utsikt från allra nordligaste Sjælland:

Stenar man kan hitta på stranden:

Körsbärsträden blommade för fullt på Humlebæk station:

Och så var vi förstås på Lousiana

Jag tror det är en Miro [Redigerat: jag syftar på bilden ovan alltså, den andra statyn minns jag tyvärr inte alls vems den är…], men gräsmattan var nysådd, så man kunde inte se skylten. Vädret var inte så inbjudande, men visst är det en pampig vy!

Skulpturparken är underbar.

Annars var Yael Bartanas videon den av utställningarna som gjorde störst intryck på mig, jag önskar den skulle komma hit!


Trots att vädret var lite trist, regnigt och kallt, så trivdes vi, i allmänhet är danska väldigt vänliga, t.o.m. deras eluttag ser ut som ett smileyface 🙂

Danskan var inte helt enkel, trots att jag övat flitigt de senaste veckorna och de flesta var snälla och talade ganska tydeligt. Fullt så illa som den här videon var det åtminstone inte 😀

Läs gärna också den här serien på samma tema.

3 thoughts on “Der er et yndigt land

  1. Andra kattslaven writes:Fina bilder 🙂 Kan du lägga till namnet på kostnären som hade gjort den där larvliknande skulpturen? Den var ju inte en Miro utan det är bilden ovanför du syftar på. Yael Bartanas halvfiktiva videodokumentärtrilogi verkade faktiskt spännande. Jag vill se resten 🙂

  2. Maria M writes:Kikade in… Köpenhamn är nog så fint, det ser ut att ha varit en lyckad resa!Saknar dig/er! Hoppas vi ses snart. Kramar och trevligt veckoslut!

  3. Tack 🙂 naturligtvis är det den spretiga skulpturen som troligen är en Miro, jag ska förtydliga. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad larvskulpturens skapare hette och hittar det inte online heller 😦 Det finns en bok om Lousianas skulpturer, men jag lyckades heroiskt avstå från att köpa den (eller en massa andra) på museet och den finns inte att få tag på här 😦 (Vi var egentligen helt otroligt duktiga som bara köpte en bok!) Men hej Maria, kul att du kommenterade! Kram på dig 🙂

Kommentera

