Kulturvaggan

Förra helgen besökte jag Andra kattslaven i kulturvaggan – som Gammelmoran brukar kalla den gamla huvudstaden – det var roligt.

Det är en fin stad och våren hade hunnit lite längre än i Hfors.
Jag hann bl.a. med att beundra saluhallen, speciellt förbudsskyltarna:

och caféet som var byggt som (av?) en gammal tågvagn:

Jag tittade in i Hansakvarteret för att testa Nuvole gelateria som SivÖ rekommenderade i höstas. Det var verkligen en rekommendation jag är tacksam för – deras glass var gudomligt god, speciellt pistagen :p Jag hann gå dit två gånger under helgen, men den tredje så var den redan stängd… 😮

Biblioteket var fint, som alltid, speciellt trevligt var det att sitta vid de stora panoramafönstren och studera – fast kanske en aning distraherande…

Vi hann också gå på teatern och se Kungen av Ö – tyvärr missade jag ett seminarium om finlandssvensk dramatik, fick bara beundra programmet som satt kvar.

Därutöver hann vi klättra upp på Luolavuori och beundra utsikten och jag han få dräktkonsultering av MiiaMaria – tack så mycket 🙂

Det kändes faktiskt som en liten minisemesterresa – tyvärr hade jag ju egentligen inte ledigt, men jag studerade åtminstone en del 🙂 Oh well, tomorrow 😉

3 thoughts on “Kulturvaggan

  1. Johanna writes:Ooooh ser underbart ut :)Min mammas moster driver faktiskt ett café i en gammal tågvagn, i Nora… Är väldigt charmigt!Hmm, nu måste jag ha glass…. bara måste….

  2. Den såg verkligen mysig ut, den vagnen, men den var smockfull, så jag kan inte uttala mig om deras varor… Däremot hittade jag en massa annat gott i hallen 🙂 Johanna: Jag säger dig att det nästan är så att det vore värt att resa till Åbo bara för den glassens skull. Just nu kommer man svinbilligt till Åbo med tåg, 9€! :eyes:

Kommentera

