Folkkompott!

På lördag kl. 12-16 kommer vi att ha ett folkdansjippo på AV, där vi introducerar folkdans, folkmusik, folkdräkter och allmän folkkultur :yes:

Vår tanke med den här "kulturknäppen" är att vi i flera år haft nybörjarkurser där vi mest fokuserat på att "dans är bra motion" och så (vilket det i och för sig är!), men varit lite rädda för att skrämma bort folk med det där ocoola "knätofsiga". Nu har vi i stället tänkt att det finns många människor i Hfors som har ett intresse för den historiska och kulturella bakgrunden, men det är svårt för dem att få veta mera om saken (speciellt utan att stämplas som Freudenthalare). Så vi tänkte ha ett tillfälle då vi dels har några korta kurser (en halvtimme var), där vi lär ut några olika folkdanser, dels har dräktutställning och korta föredrag, försäljning av böcker och en DVD som Brages folkdanslag har gjort och så serverar vi lite vin kaffe/te [vi hade planerat vin, men det torde bli problem med lagligheten…] och tilltugg. Till sist avslutar vi med musik och allmän dans. :wizard:

Idén är att det ska vara så lätt och okomplicerat som möjligt att komma upp, prova på ett par danser och fråga nåt om dräkter eller musik. Kom med – jag tror det kan bli riktigt roligt! :up: Det enda som behövs är bekväma skor och kläder, inget eget par eller tidigare erfarenhet, bara ett intresse 🙂

Såhär ser vår flyer ut, med det exakta programmet:

8 thoughts on “Folkkompott!

  1. Miiamaria writes:Flyern är iaf länkad till otaktgruppen på facebook nu, man vet ju aldrig om det lurar med nån…

  2. Tack så hemskt mycket! Jag hoppas att den ska komma snart på ringens fb också 🙂 Skulle jag ha fb el Twitter så skulle jag använda mig av det, men det har jag inte… Hoppas andra gör det, försöker puffa överallt jag kommer åt! Åtminstone ska jag tala i lokalradion om jippot på onsdag, efter vad det ser ut :up:

  3. Miiamaria writes:Katja la precis upp reklamen där i Folkdans-fruppen nu. Jag är själv med Otakt i Uppsala och hälsar på vårt vänlag den dagen…Det är nog annars krångligt det där med vad man ska poängtera. Vi har försökt blanda – så att vi t.ex. på gulnäbbsintagningarna har någon i folkdräkt, någon i "studenthalare" och någon i "vanliga" kläder för att liksom visa hela bredden. Men vi är ju lite annorlunda än många andra lag också. Åtminstone just nu tror jag att vår majoritet kommer för att vi erbjuder ett alkoholfiare program än många andra studentföreningar och en kombination av sociala aktiviteter över ämnesgränser och veckans motion i form av alla möjliga slags dans. Somliga ser sen den här folkkulturdelen som en bonus och somliga faktiskt nästan tvärtom, tror jag. (Jag själv är ju med delvis pga den men har nog märkt att jag är i minoritet hos oss.) Fast, efter några år märker jag ofta att vi har "omvänt" en del och dom börjar tala för det dom först tyckte var mest besvärligt ;D

  4. Miiamaria writes:Hm? Nu åstadkom jag visst en ny variant av folkdans-grupp?! Och alkoholfriare brukar ju ha ett R. Jag som trodde jag läste igenom noga 😛 Hi hi eller något…

  5. Nå, så bra då! Hoppas det sprids. I morgon kl. 7.40 kan man förresten höra mig på Radio Huvudstadsregionen :up: Jag vet det där med att vissa tycker att det kulturella är ointressant och det är tyvärr ofta en attityd man stöter på både innanför och utanför danskretsarna. Jag hade iofs inte så mycket intresse för det där i början heller, egentligen, men det har kommit. jag gillade ju inte ens musiken, jag tyckte den var gnällig! Numera hör jag ju danserna när jag hör musiken… Å andra sidan finns det säkert såna som har intresset från början. Hoppas vi, det är ju därför vi gör det här ;)Jag tycker själv om dans just för att det utmanar mig lagom mycket. Det kräver såpass mycket koncentration att jag inte riktigt kan tänka på nåt annat medan jag håller på med det, utan jag är verkligen där och då (vilket annars är svårt för en sånhär överarbetad arbetsnarkoman!), men det är ändå så roligt och socialt samtidigt, det är inte bara svårt. Så är det ju socialt över många gränser, vårt lag. Vi är ett ganska blandat gäng, inte särskilt "kvackigt" heller, och inte bara akademiker. Inte ens bara finlandssvenskar, fast vi har svenska som gemensamt språk. Det gillar jag. Och dans är den enda motionsform som jag verkligen orkar hålla på med timme ut och timme in, om det erbjuds ett sånt alternativ :yes: Tränar jag kardio på gym eller ute så håller jag kanske på så att jag får upp pulsen och blir svettig ett tag, men inte vilar jag en liten stund och hoppar upp igen, fast jag egentligen är helt slut, som jag kan göra på stämmor 🙂

  6. Så nu har jag varit i Radion 🙂 De som hörde sa att det lät helt bra, så vi ska hoppas det. Tyvärr går det inte att länka till inlägget, bara nyheterna före mig och Hjallis efter mig finns där på Arenan, men det finns en fin (host, och morgonrufsig) bild på mig på deras Fb, och en länk till lagets blogg – kul 🙂 Titta här, bredvid Hjallis och Maria T :eyes:

  7. Tack, riktigt fin! Det var överraskande välbesökt, med tanke på hur sent vi kom igång med infon… Mera bilder och text finns här.

Kommentera

