Dansa är mesigt?

Jag har varit på norsk danskurs hela helgen, som en liten övning inför Nordlek i Steinkjer i sommar. Vi har lärt oss bl.a. pols och parhalling. Pols har vi dansat en del i laget tidigare, men nu har jag lärt mig diverse varianter och dessutom slipat bort vissa fel :up: Så har vi dansat parhalling. En och annan kanske kommer ihåg dansgruppen Frikar, som dansade till Alexander Rybaks Fairytale. De dansade en variant av halling som kallas "laus", dvs. ungefär "lös", solodans. Jag har provat lite på det på Nordlek för tre år sen, men det är mycket roligare att dansa i par – fast man (eller den som dansar man 😉 ) kör nog en hel del solo ändå, det är verkligen en dans där kavaljeren visar upp sig, "som en tupp", som mitt par sa 😀

Men det torde ta lite mera övning innan jag kan dansa såhär bra (aj, mina lårmuskler!):

Den som säger att det är mesigt att dansa kan göra efter det där och sen återkomma! :knight:

2 thoughts on “Dansa är mesigt?

  1. 😀 Det är så sant! Jag minns när jag lärde mig menuett, då övade jag alltid menuettsteg när jag väntade på något fortskaffningsmedel…

Kommentera

