Längtan, version 2

Igår bloggade jag om min längtan efter att kunna skida. Idag hittade jag via Kottby anropar en bloggpost om cykling, om hur kul det är och om hur man kan underlätta cyklande i städer. Jag säger JAJAJA! :yes: Skillnaden på att cykla i en stad som är lämpad för det och en som inte är det är enorm. Men trots att Helsingfors tyvärr ofta hör till den senare kategorin så längtar jag efter att cykla! (jag är en såndär mes som ställer in cykeln när snön kommer.) Tidigare cyklade jag jämt till jobbet, men nu bor vi så långt bort att jag bara orkar cykla halvvägs och så fuskar jag och tar metron. (Vilken man bara kan göra utom rusningstid, så det kräver kvällsskift.) Kanske det skulle vara ett mål för den här sommaren, att få upp konditionen så pass (och lyckas komma iväg så tidigt på morgonen!) att jag skulle orka cykla hela vägen in till stan. Jag menar, Mari Koli bor ju ännu längre bort. Hit med endorfinerna :pirate:

4 thoughts on “Längtan, version 2

  1. Johanna writes:mmmmm….. cyckla….. *drools* längtar efter att det blir så pass varmt att jag kan börja igen utan att förfrysa mig. Numera bor jag ändå så pass nära att jag inte har några ursäkter(utom lathet) 🙂

  2. När man bor såpass nära är nästan det lata alternativet att cykla – det är så mycket enklare, inget jobbigt väntande på bussen el motsvarande. Dörr till dörr på nolltid! :up: Du har dessutom en jättefin cykelväg en lång bit, ingen störande trafik och så kan du beundra scillorna i Diakonissa-anstaltens trädgård när det blir vår 🙂

  3. Andra kattslaven writes:Tar emot utmaningen och ska se till att första kattslaven får upp cykelorken till minst 2 x 15 km åt gången, med ca 14 km i timmen till att börja med. 😀 Kan posta några av våra specialkartor hit så jag kan börja planera vart vi ska cykla i sommar 🙂 Du vet, de topografiska kartorna. Eftersom du har 11 km kortaste rutten att cykla till jobbet enligt reittiopas, så skulle det ta ca 45-50 minuter om man cyklar ca 14 km i timmen. Jag tror att 17 km/h är lite utopistiskt med alla backar i början om gör att man blir trött innan man ens kommit igång. Så ska man hinna duscha förstås också, så in alles kunde det ta 1h 15 min som bäst och 1h 30 min som värst. Om man räknar med att det tar 2h så borde du ända kunna göra det alla dagar du har kvällsskift eller mellan skift oberoende om skiftet börjar 10.30 eller 12.30. 😀 att sånt.

  4. Hjälp! :eyes: 😉 Jag ska börja cykla på gymmet emellanåt, så kanske rumpmusklerna hinner vänja sig 🙂 Konditionsträning har jag ju sysslat med hela helgen…

Kommentera

