Om sömnbehov

Jag läste en väldigt intressant artikel på BBC:s sidor häromdagen, The myth of the eight-hour sleep. Myten är inte att vi behöver sova åtta timmar, men att vi kanske rent biologiskt inte är designade att sova alla de timmarna i ett sträck. Tydligen har det tidigare (fram till 1600-talet åtminstone) varit vanligt med en första och en andra sömn, med en till två timmars vaken tid emellan, då man kunde ägna sig åt att läsa, skriva, be, prata eller ha sex :up: Egentligen låter det rätt förnuftigt, att lägga sig och sova ett tag och sen ha lite egen- eller tillsammanstid när man är lite mindre trött. Det känns på något sätt som en vettig idé – man kan inte börja med något stort projekt på natten, men man kan varva ner. Kanske jag borde prova det och se om det skulle inverka på min stressnivå 😉

Jag minns att jag i somras såg en utställning som Helsingfors hade om historiskt nattliv i Sederholmska huset, som handlade om hur nattlivet har förändrats genom historien, bl.a. med det artificella ljuset. Boken om europeiskt nattliv, Evening's Empire, som nämns i texten, råkar jag förresten ha i hyllan för tillfället, jag har egentligen lånat den för andra kattslavens räkning, men den har inte kommit så långt. Jag måste ta och titta i den 🙂

11 thoughts on “Om sömnbehov

  1. Miiamaria writes:Det där gjordes det program om i Sveriges radio för något år sen också. Jag tror det var så att en sommarpratare tog upp det för kanske två somrar sen och sen följde Kropp och själ upp det i P1 (jag tror du hittar det senare om du söker på ett program som heter typ myten om åtta timmars sömn). Dom konstaterade också att inte ens det att man skulle behöva sova just åtta timmar hade någon bevisbar biologisk grund. Men det med nattliv och sömn i delar är nog också något som kommit upp i mina etnologistudier t.ex.

  2. Anonymous writes:Det där gjordes det program om i Sveriges radio för något år sen också. Jag tror det var så att en sommarpratare tog upp det för kanske två somrar sen och sen följde Kropp och själ upp det i P1 (jag tror du hittar det senare om du söker på ett program som heter typ myten om åtta timmars sömn). Dom konstaterade också att inte ens det att man skulle behöva sova just åtta timmar hade någon bevisbar biologisk grund. Men det med nattliv och sömn i delar är nog också något som kommit upp i mina etnologistudier t.ex.

  3. Tack för tipset! Jag måste lyssna på Kropp&själ-programmet, fast just nu borde jag sova… 😉 Presentationen är rätt provocerande:

    Långa arbetsdagar, stress och sömnsvårigheter gör att sömntiden lätt krymper, men behöver vi verkligen oroa oss för det? Ny forskning visar att den optimala sömnlängden är betydligt kortare, mellan 6,5 och 7,5 timmar.

    Jag har känslan av att mitt optimala sömnbehov de facto är lite mer än åtta timmar – t.o.m. när jag är utsövd tenderar jag att sova närmare nio. Åtminstone på vintern. Och eftersom jag sällan lyckas sova tillräckligt under veckorna så måste jag ta igen sömnskulden på helgerna, vilket leder till att jag på två dagar snabbt vänt upp och ner på min dygnsrytm… :right: Det skulle säkert vara nyttigt att hålla samma rytm jämt, men när jag jobbar skift (inte natt, dock), så är det lite svårt. Här är podcasten: Myten om 8 timmar sömn och här finns lite uppföljning. Det är egentligen helt otroligt att man kan lyssna på en massa intressanta program i sin dator eller spelare – poddradio är helt otroligt fint 🙂 Det enda dåliga med poddradio är att man bara lyssnar på det som man vet att man är intresserad av och kanske missar en hel del intressant, som skulle kunna intressera. Men tyvärr är det så mycket flödesradio numera att det är jobbigt för mig att bara låta radion stå på :zip:

  4. Det var förresten roligt med dubbelkommentarer – det är alltid roligt med kommentarer och dubbla kommentarer är ju dubbelt så kul ;)Intressant att du stött på det tidigare – är det så (kunde jag tänka mig) att man i samhällen som inte har samma sorts benhårda fördelning mellan arbetstid och fritid som här, har ett annorlunda sömnmönster?

  5. Miiamaria writes:Nu är jag ju etnolog och historiker och inte antropolog så jag har väl mer koll på typ "det gamla bondesamhället" och det vi snarast tagit upp i det sammanhanget är hur årstider och tillgång på värme och ljus fått påverka sömn- och arbetsmönster och tidsuppfattning i äldre tid. Men man ska nog också akta sig för att romantisera och tro att "förr" hade alla en så naturlig känsla för sitt sömnbehov och inga problem med något i den vägen.Jag tyckte själv att Kropp och Själ-programmet var riktigt intressant upplagt kring tanken att ibland så skapar sig folk större problem än dom egentligen har genom att hänga upp sig vid t.ex. att det skulle finnas ett allmänt ideal-timantal för sömn som man bör få till och det just på ett visst sätt och på vissa tider, dessutom. Det där att kunna och våga lyssna på sig själv i allt möjligt blir ibland konstigt svårt när man inte ser vilka normer man kanske försöker följa "i onödan" – det var åtminstone den tanke jag tog med mig därifrån. Ibland kan det vara bra att stanna upp och undra var "självklara" sanningar kommer ifrån och vad dom bygger på… (Nu har jag förresten bokat stämmoresa till Norge, kanske vi syns? :))

  6. Du har så rätt, jag ska akta mig för att falla i "den gamla goda tiden"-fällan 🙂 Det är så lätt hänt att tänka att man "förr i tiden" minsann hade närmare kontakt med sig själv. På vissa sätt kanske det stämmer, men det hindrar inte att det fanns andra problem. Inte ens Bengt Danielsson i sina böcker om Söderhavsöarna blundar för att allt inte var perfekt i paradiset. Det är ju det spännande med att studera, akademiskt eller på egen hand, men att läsa om olika tankar och idéer för att få nya sätt att tänka. Jag har satt programmet på min spelare och ska lyssna snarast 🙂 Jag är absolut på väg till Nordlek, men eftersom vi ska resa i grupp så är förstås inget fastslaget än med det praktiska… 🙄

  7. Miiamaria writes:Sen sade dom nog en del jag inte riktigt håller med om i programmet också, men det behövs ju kanske för att man ska tänka lite vidare det med. Får väl hålla utkik efter dig sen i juli 😉

  8. Nej, jag håller inte heller med om allt – jag har lyssnat på de första 15-20 minuterna och har redan invändningar 😉 Det är ju bra att de påpekar att många klarar sig med mindre sömn än åtta timmar, men om personer som sover längre så låter det fortfarande, så långt som jag hört, skuldbeläggande… Och att de bara har plockat ett antal röster från människor som säger "åtta timmar" och klippt ihop det och upprepar det många gånger låter väldigt tillrättalagt. Men det där med att sova några timmar och sen vakna och göra lugna, trevliga saker låter lite lockande 🙂 Vi ses senast då&där, fast jag borde fortfarande konsultera dig om min dräkt, men har inte varit mera än fram&tillbaka på samma dag i Åbo 😦

  9. Miiamaria writes:Du är nog välkommen hit med dräkten nångång, men gärna före juni om det går om du vill att jag ska hinna göra nåt också 😉 (Och jag håller helt med om att programmet ("lite") missar det där med att vara neutralt, det var det jag försökte säga alltså, men jag tycker att det kanske inte gör så mycket bara man själv vet att det är så, för forfarande sa dom saker jag inte hört förr och tyckte var fascinerande.

  10. Okej, ska försöka 🙂 Nu har jag lyssnat på hela programmet och visst var det intressant att höra, fast jag blev lite störd på en del saker. Härnäst ska jag lyssna på hela Karin Johannissons sommarprat – jag gillade det inslaget :up:

Kommentera

