Tjuvstart

I år har jag ätit smarriga temlor under helgen, en liten tjuvstart. Å andra sidan har jag inte fått nån idag, så det var ju tur att jag gjorde det 🙂

Den här gången har jag testat kulturvaggans utbud, först på Naantalin Aurinkoinen, där flickan bakom disken stirrade undrande på mig när jag beställde varm mjölk och en djup tallrik (ignoramus!) och sen ett par specialare. SivÖ prisade Kosken Leipomos talanger i äkta temmelväg i år igen. Jag tyckte det lät lovande och lyckades övertala andra kattslaven att ta sig till Trädgårdsgatan och leverera ett par av underverken till mig på lördag, då jag kom till Åbo :love: De hann bli vittberesta och lite lätt sjanserade innan de kom så långt som till en tallrik med varm mjölk, men det påverkade då varken smaken eller uppsugningsförmågan. Det finns temlor som är så kompakta att de inte tar upp mjölken alls och temlor som är så fluffiga att man knappt kan viska mjölk i deras närhet innan de är mössö. De här hade en bra balans och en utmärkt, fyllig smak, plus en trevligt generös storlek. Slurp :up:

Temla nummer ett, påbörjad.

Kosken Leipomo-temla i sin fulla glans.

3 thoughts on “Tjuvstart

  1. gammelmoran writes:hurraaa, ännu en Ture Sventon fan! (Kan du förminska dem också och förvara dem i kylskåp på en flygande matta på väg till öknen?)

  2. SivÖ writes:Så roligt att du tyckte om temlan! Jag borde verkligen få nästa inköp från Kosken till rabatterat pris, jag har redan ökat deras kundkrets med minst tre personer.

  3. Visst, jag är uppvuxen med T.S. "Ständigt denna Vessla!" Visst skulle det vara praktiskt med ett såntdär kylskåp. Det är helt tydligt att kylskåpsutvecklarna inte alls prioriterar sådana centrala saker som möjligheten att krympa temlor. :DSivÖ: kanske du borde gå och ta ett snack med dem, förklara om hur bloggreklam är tidens melodi… Å andra sidan skulle det förstås försätta dig i en besvärlig sits, om du sen plötsligt tycker att de har uselt bröd. (Jag har inte smakat deras bröd än, det var meningen att jag skulle få ett sånt också, men andra kattslaven glömde det hemma. Hoppas det var gott 🙂 )

Kommentera

