He always wanted a pool

Jag var på Filmis igår och tittade på Sunset Boulevard. Det var en otroligt bra film! Jag har faktiskt aldrig sett den tidigare – jag kände naturligtvis till den, man kan inte studera film utan att veta ganska mycket om Sunset Boulevard :left: , men jag hade aldrig sett den i sin helhet. Det finns en hel del filmer jag inte har sett, eftersom jag vuxit upp utan tv och aldrig sett något skäl att skaffa en senare heller. Jag är så tacksam över att bo i en stad där det finns en ett filmarkiv (numera Nationella audiovisuella arkivet), som har en så fin bio som Orion mitt i stan, där man får se äldre filmer på stor duk, nersjunken i stans bekvämaste fåtöljer 🙂 (Dessutom tänder de inte ljuset innan hela filmen är slut, vilket gör att man kan få se eftertexterna i lugn och ro, i stället för att irritera sig på alla människor som genast måste resa på sig så fort de börjar rulla… något som alltid frustrerar mig på "vanlig" bio.) Läs hela vårens program här.

Sunset Boulevard handlar om drömmar i drömfabrikens huvudstad – om drömmar som man inte vill släppa och om drömmar som man kan tvingas att släppa eller lockas att släppa för att få något mera substantiellt i utbyte. Den handlar om hur kärlek kan förslava och förleda. Den handlar om att det alltid finns en ny sensation bakom hörnet och det enda som är konstant är människans törst efter det sensationella. Den handlar om en hel massa andra saker, förstås, man kan se den som en banal, sjaskig historia också, om man har lust; bedagad filmskådespelerska och ung gigolo – men det vore orättvist. Det är en ovanligt originell historia, skriven direkt för mediet. Ibland känns det som att uppföljare, filmatiseringar av populära böcker och nyfilmatiseringar av klassiker är allt som görs nuförtiden. (Jag vet, jag vet, det får mig att låta gammal och grinig 🙂 ) På IMDb listas det förresten en Sunset Boulevard för 2012 – tydligen en filmatisering av musikalen… I rest my case. :zip:

Kommentera

