Små märkunderligheter

Idag på jobbet var en såndär konstig dag, då saker och ting plötsligt verkar ha ett inneboende sammanhang, vars relevans jag inte förstår. Att någon råkar lämna in en bok som en annan person önskar två sekunder efter att jag skrivit ut en sida för att min kollega ska hämta ett exemplar från källaren är kanske inte så konstigt egentligen, det är en populär bok och jullovets lån förfaller denna vecka, men vad är oddsen för att jag ska alfabetisera en kärra med böcker, nicka åt en stamkund som går ut och när jag tittar på boken jag håller i handen så har författaren exakt samma efternamn som nämnda stamkund. Det är inte ett vanligt namn i Finland, även om det inte är ovanligt i Tyskland och hör inte till de författarnamn man ser ofta på bibban. Det var lite weird. :ko:

2 thoughts on “Små märkunderligheter

  1. Andra kattslaven writes:Det var en märklig biblioteksdag igår. Igår returnerades en bok med en reservering som jag behandlade enligt normal praxis. Printa beställningslappen, sätt den i boken, datera den, skriv namnet på kunden i övre kanten av lappen, öppna kundens uppgifter, hämta hans/hennes epostadress, skicka mail om att boken har anlänt, närmaste kunde står två meter bort när jag trycker på send, en sekund senare räcker han mig en bok och sitt kort, jag läser av kortet och det enda jag kan tänka mig är att jag har gjort något fel, eftersom det ganska ovanliga namnet jag skrev mail till för någon sekund sedan står i rutan. Min första tanken var att kan RFID läsaren ha läst namnet eftersom den varit så känslig att den lånat följande kunds böcker åt den jag har hållit på att låna åt, innan jag inser att lånekorten inte har en RFID-tag och att jag inte heller kan ha läst streckkoden av misstag från beställningslappen för boken och lappen är ställda på hyllan bakom disken. Men det var han. Och han fick sin bok. Extremt snabb service helt enkelt. Intuitivt styrd service. Eller kanske var det bara en slump 😀

  2. Knasigt! Jag skulle också tittat en extra gång på kortet… Det måste vara rekordsnabb service, verkligen :up:

Kommentera

