Boken var bättre?

Den senaste dryga veckan har svischat förbi i ett enda sudd och jag har tyvärr försummat såväl studier som blogg. Men nu är det fredag och jag känner mitt ansvar 😉 Det får bli filmfredag igen, det passar bra på en fredag och den här texten har jag gått och funderat på ett tag.

Om jag skulle ha tid och ork så är det vissa filmer jag gärna skulle se just nu:
– Den närproducerade barnfilmen Iris
– Studio Ghiblis version av Lånarna, en bok(serie) som jag älskade som barn och fortfarande är väldigt förtjust i. Som barn brukade jag leka lånare med små dockor i skogen, hittade hålor för dem att bo i osv. 🙂
– Den svenska filmen Apflickorna som jag skrev om här.
– Och så vill jag verkligen se Där vi en gång gått, trots ljumma recensioner. (T.ex. Basse tycker att finlandssvensk film suger. )

Nora Hämäläinen skriver mera mångordigt och som vanligt bra i sin recension i en av de senaste Ny Tid om Där vi en gång gått om risken med att göra film på böcker, att man frestas att bli övertydlig:

Lite mera tillit till filmen som medium kunde man ha önskat sig. Lite mera förtroende för de fina skådespelarnas förmåga att bara finnas där och fylla upp duken med närvaro. Lite mod att låta det uppenbara tala för sig själv och i stället lämna utrymme för det oväntade i ord och bild och känsla.

I nummer 4/2011 av Astra Nova som jag fick med mig från bokmässan så hävdar Andreas Holmström ännu mera kritiskt att filmer på böcker aldrig blir bra. Eller, för att vara lite mera exakt: "Jag kan inte på någorlunda rak arm komma på en enda riktigt bra bok som har blivit en riktigt bra film."

Jag håller med om att det ibland, el t.o.m. ofta, kan bli så att filmen definitivt lider av sitt ursprung som bok, men jag kan nog på mer eller mindre rak arm komma på flera riktigt bra filmatiseringar av böcker:

Winter’s Bone som jag höjde till skyarna här; Stephen King-filmatiseringarna The Shawshank Redemption och Stand By Me. Varats olidliga lätthet – eller åtminstone tyckte jag hemskt mycket om den när jag såg den, men erkännes att det var ungefär då den kom ut, så jag vet inte vad jag skulle tycka nu. Och mastodontfilmatiseringen av Sagan om ringen (1, 2 och 3) Man ska se den som en film och helst i extended version – det gjorde andra kattslaven, brorsan och jag på Filmis för nåt år sen, det var fantastiskt! 😎

Det här var den raka armen (okej, Sagan om ringen var andra kattslavens bidrag, så krokig arm kanske?) Fler förslag?

3 thoughts on “Boken var bättre?

  1. gammelmoran writes:Iris är mild och snäll och oerhört vacker. Såg du le Havre? Den är aktuell och skakande och rolig!

  2. Måste uppenbarligen lägga Le Havre till listan på filmer jag inte hinner se :left: Observera att citatet handlar om "en enda riktigt bra bok" (min fetstil), så i den kategorin platsar inte Bond riktigt 😉 Men visst är det sant att de filmerna oftast är bättre, vilket tyvärr inte betyder att de är bra…

Kommentera

