Lydnad

Det fascinerar mig ofta att människor lydigt står och köar utanför den toalett som är markerad för just deras kön*, trots att den andra toaletten är ledig. Jag förstår att man inte vill riskera att överraska någon vid pissoaren, men i de fall det helt enkelt är ett låsbart rum (eller flera bås, men utan pissoar) så spelar det ju verkligen ingen roll. Min närmaste jobbtoalett om hörnet delar jag med studenterna och trots att jag påpekar att det går bra att använda den andra toaletten (oftast herrtoaletten) så mumlar de oftast något generat och låter mig gå före i kön** och föregå med rebelliskt exempel :bandit:

På teater och opera är det ett irriterande vanligt fenomen – jag önskar att de skulle bygga unisextoaletter i stället och sedan pissoar skilt. Alternativt flera dam- än herrtoaletter, om det nu ska vara så noga med segregeringen. (Kanske man vill rätta till strumpebanden eller nåt lite diskret?) Jag blir alltid frustrerad av att stå och köa större delen av pausen. :irked:

*(*) Det blev lite lustigt med kön (sex) och kön (queue) där…

Kommentera

