11.11.11

Jag är säkert inte den enda som har den här sortens inspirerande rubrik idag 😉 Jag hörde med ett öra på radion i morse, där de pratade om dagens datum och bl.a. intervjuade en numerolog. Numerologi är fascinerande på sitt sätt, men man ska inte ta det på alltför stort allvar. Då kan det gå illa – vi såg t.ex. nyligen The Number 23, där huvudpersonen blev besatt av just den siffran…:monkey:

Varje gång jag hör om numerologi så tänker jag på en barnbok av Rickard Kennedy som heter Amys ögon, eller Amy's Eyes i original. Det är en sorts sagobok/fantasy som handlar om dockor och leksaker som kan bli levande på vissa specifika sätt och också om ett människobarn som blir en docka, allt i en intensiv intertext till Gåsmors sagor och Bibeln. I den boken finns det en person som blir besatt av numerologi. Det här är berättarens något pompösa, men vältaliga åsikt om den saken:

Så den stackars Skivvy, som var angelägen om att känna sin själ och Guds egen själ (som kanske är samma sak), eftersom han inte var nöjd med att känna godheten i sitt hjärta, gav sig ut i en stor och myllrande vildmark där många människor har gått förlorade, eller återvänt babblande i drömyrsel. [—]

Nu är det så att det finns en drottning bland vetenskaper, och hennes namn är Matematik. Hon är siffrornas mor, och när människorna vill utröna världens beskaffenhet är en metod att söka sig till siffrornas mor, så att hon omsluter och tröstar människan i sin väldiga omfattning och lyser upp vägen ur förvirringen. Mysteriet med Gud och skapelsen, och allt stort och smått i världsalltet, och varje rörelse i det från början till slutet, anses av somliga människor att finna i ett stort antal siffror. De människor som nöjer sig med det beskedet vilar i drottningens sköte och räknar sig fram till det stora mysteriet. Att handla på det sättet har sitt berättigande, för hon är en storslagen och praktfull dam som inte ljuger. Men hon är samtidigt spetsfundig och kräver arbete och hängivenhet för att man ska nå fram till hennes sanningar, och mycket av dem kommer endast långsamt.

Dessutom har drottningen en avfällig dotter. Människor söker sig också till henne för att få tröst, för hon är lättillgänglig och snar med sin gunst och ger löften som siffrornas mor aldrig ger. Hennes namn är Numerologi och hon är lättsinnig. Hon sysslar med trolldom och spåkonster och lämnar urskiljningslöst ut sig till vem som helst. Hon ger lyckotalen 3 och 7 och olyckstalet 13. Hon ger skäl till siffrorna på spelkort och tärningar, så att man kan läsa i dem som i en bok som siar om framtiden. En av hennes konster är att förvandla vanliga ord till siffror och även på det sättet förmå människor att dyrka henne, för hon lovar att avslöja fördolda ting för den som rätt förstår att använda hennes gåvor. [—] [Exempel på hur numrerat alfabet och Bibeln i kombination kan bevisa vadsomhelst uteslutna.]

Vi lämnar Skivvy åt hans villsamma sökande. Nästa gång vi möter honom kommer han inte att vara samma människa, för en skugga har fallit över hans hjärta. Det är vad som händer när man börjar söka bland skuggorna vid tidens ände och profetiornas oändlighet, så som de ter sig i Uppenbarelseboken, under påverkan av den stora drottningens avfälliga dotter.

:jester:

Pampigt värre – han (jag tycker att berättaren känns som en han) har verkligen starka åsikter om saken. Man skulle tycka att jag skulle anse att boken är hemskt stel och überreligiös, men faktum är att den här tonen passar just här och jag har läst den med stort nöje flera gånger, fast det är ett tag sen sist. Så gillar jag ju Topelius också – åtminstone i små doser 😀

2 thoughts on “11.11.11

  1. Temumriken writes:Jag älskade den boken! Kanske just för att den var väldigt högtflygande och "svår" för att vara en barnbok, och jag var ett filosofiskt barn. Kommer också alltid att tänka på den när jag hör om numerologi 🙂

  2. Så roligt att du känner till den! Visst har den sin helt egna stil – och författaren vågar tro på att barn/ungdomar vågar läsa lite svårare saker. (Som t.ex. Maria Gripe eller Irmelin Sandman-Lilius, för att nämna några mera lokala.) Jag tycker alltid att det är roligt när folk har läst lite mera obskyra böcker, som min kollega som sa att hon gillade Göran i riddarskolan som barn – jag har aldrig någonsin tidigare stött på någon utanför min omedelbara familj som läst den 😀

Kommentera

