Glassigt?

Ingman säljer sin glassproduktion till Unilever, står det på Yles sidor idag. För en som redan i åratal undvikit Valios glass för att den är Nestlés är det förstås ingen vidare uppmuntrande nyhet 😦 Jag föredrar att inte stöda megalomaniska multinationella bolag om jag kan undvika det. Nu finns det snart inga alternativ :down:

Pappagallos glass är enligt artikeln "inhemsk", den åt jag på stadsbiblioteket i Åbo i lördags – njam! Var får man den i Hfors? Helsingfors glassfabrik finns åtminstone i Forum. Och en väldigt, väldigt god inhemsk glass säljs på Ruohonjuuri i små pappburkar. Andra tips?

Tofuglass tror jag inte att det finns alls 😦 Kanske man ska hålla sig till smoothie – ta övermogna bananer (såna förekommer ju ibland), skiva dem och frys in dem. Sen mixar man halvtinade bananbitar med halvtinade jordgubbar till en mjuk, fyllig sorbet :up:

6 thoughts on “Glassigt?

  1. Temumriken writes:Nå, tofu är ju inte särskilt finskt, och inte bananer heller. Kanske du skulle köpa en glassmaskin? Det blir godare än vad som helst 🙂

  2. SivÖ writes:Testa Nuvole Gelateria då du är i Åbo! I Hansakvarteret, ingång från Eriksgatan, där vid svenska teatern. Alldeles underbart, jag vill helst inte äta någon annan glass.

  3. Temumriken: det är sant med både tofu&bananer, men när Andra kattslaven inte tål mjölkprodukter alls så måste man tumma på principerna ibland. Jag köper åtminstone alltid rättvisa bananer… :oAnonym: Tack, Esbo är förstås lite långt bort, men Stocka borde jag ju klara 😉 SivÖ: Jag måste ta en sväng dit nästa gång jag är i "kulturvaggan" som Gammelmoran kallar det :p

  4. Andra kattslaven writes:Smoothien är helt suverän, och jag vill inte ha andra än rättvisa bananer i den. Jordgubbarna *ska* vara finska. Jag kunde väldigt lätt börja få ont samvete över bananernas transport, men det är vad det är. Det är en liten transpotrlyx jämfört med mycket av allt det som säljs och som folk köper utan att tänka två gånger.Men, med den här nyheten behöver jag inte längre frestas när jag ser tofuglassen i butiken. Och smoothie blir det rätt sällan. Men de där halvsmultna jordgubbarna var otroligt goda i sig själva, så man borde klara sig utan banan också. Butiksutbudet är ganska tråkigt i mina kvarter i Åbo, men gissa om jag blev glad när jag i min närmaste Sale hittade finska äpplen. De var inte lika goda som de vi köpte på strömmingsmarknaden, men väldigt goda ändå. Detta appropå att glass är så sött att det smakar illa vid det här laget. Jag trodde väl aldrig att jag som en inbiten sockerfluga skulle lära mig tycka att en frukt är just lagom. 🙂

  5. Så länge du inte vill övergå till att vara "fruktarian", så 😉 Om såna nu finns på riktigt och inte bara som urban tale.

Kommentera

