Ticko-ticko

Andra kattslaven och jag har under helgen deltagit i en väldigt inspirerande "Grundkurs i svampkunskap med exkursion" på Arbis. Först lite teori och sen en dag i Noux, där vi fick lära oss en massa om svampar – ätliga :up: , oätliga :down: och riktigt, riktigt dödliga :no: Jag har lärt mig flera nya svampar, men hittade också en del gamla favoriter, bl.a. fårticka. Fårticka är väldigt gott! :p Jag har dessutom lärt mig ett nytt (okej, klassiskt, men nytt för oss) sätt att tillreda den: Skär den i ca centimetertjocka "biffar" vågrätt, panera den i ägg och saltat skorpmjöl och stek i valfritt fett. Otrooooligt läckert! :yes:

Fingersvamp: i princip ätlig, but don't bother. Den smakade mest trist slem.

RÖR INTE! Speciellt den bruna ska man inte ens ta i. Som i "tvätta händerna innan du rör i annan svamp och har det kommit en bit av den i svampkorgen så släng allt". :eyes:

Fårtickan tog jag aldrig några bilder på, så ni får föreställa er en knaprigt brun svampschnitzel 😉

Kommentera

