Att känna en naturlig skam?

Bokbabbel finns det just nu en livlig tråd om "Guilty Pleasure"-läsning, som började med Nora Roberts och har expanderat ut i en lista på GP-litteratur och en diskussion om vad som riktigt kan räknas, vad det krävs för definitioner. T.ex. så duger inte all lättsam, eskapistisk litteratur – man måste skämmas lite för den också 😮

Det är lustigt, egentligen, hur mycket dålig litteratur kan engagera 😀 Jag menar, den riktiga litteraturen, de bra böckerna är kanske de vi egentligen vill läsa (eller vill ha läst 😉 ), men för att väcka känslor och debatt så fungerar skräplitteratur utmärkt – kanske för att ingen är rädd för att uttala sig om den, förutom då eventuellt den eventuella pinsamhet det innebär…

Det var samma sak när Sars på Tomato Nation hade en read-along med Virginia Andrews' My Sweet Audrina. Den fick enormt mycket kommentarer, både när den blev nominerad och vid själva diskussionen. Jag har inte annars läst annat av Andrews utom Blomblads-serien, som "alla" läste på 80-talet (för snusket förstås), men just Audrina hade jag faktiskt hittat bland min farmors(!) bokklubbsböcker(!!) för inte så länge sen, så jag hängde med i diskussionen 🙂 Den är verkligen weird, t.o.m. med V.C. Andrews-mått mätt… :left:

På tal om eskapistisk litteratur så hade någon vänlig själ lämnat en tjock pocketbok med det lockande namnet Bird of Paradise av en för mig okänd Diana Stainforth på donationshyllan i ÖC-bibban. Jag nappade den med mig efter att ha läst ett par stycken i den och den var förbluffande rolig att läsa. Visst var den på inget sätt stor litteratur, men en stor del av temat är att visserligen kan kärlek vara viktigt på många sätt, men det är inte det enda en kvinna ska vara intresserad av. I like :up: Huvudpersonen klarar t.ex. ganska bra av att bli dumpad av sin stora kärlek, det är först sen hon blir nekad den karriär hon är intresserad av som hon blir verkligt olycklig. Så småningom fixar det sig både med kärleken och jobbet, men det är helt klart att bara kärleken inte var nog. Det är rätt ovanligt i den genren, tycker jag och mycket sympatiskt! :dragonfly:

Kommentera

