Det här med ironi är svårt…

Kommer ni ihåg att jag i våras lade in en video med en sång som handlade om hur precis allt ont i världen är bögarnas fel? (Länk finns annars här.) När jag talade med min dyra moder häromdagen så berättade hon att sången är polisanmäld för "hets mot folkgrupp". :eyes: Den hade framförts på Allsång på Skansen under Prideveckan i Stockholm och någon hade tagit illa vid sig och anmält uppträdandet. Inte en frikyrklig person, vilket man kunde ha tänkt sig, men en vän till en "homosexuell som blev mycket upprörd". :knight: Länk till artikeln finns här och en video från liveuppträdandet finns här. (Hela allsången finns här, om någon vill beundra t.ex. Babsan.)

Jag tycker fortfarande att den är otroligt dråplig, men precis som man inte automatiskt har perfekt sans för stil som bög så har man inte nödvändigtvis sinne för ironi, helt tydligt. 🙄

4 thoughts on “Det här med ironi är svårt…

  1. Monika H writes:Bra tips: Ironi är ju ett jättebra sätt att kolla människors sinne för proportioner, sin egen betydelse, överkänslighet,önskan att se sig själv som FÖRTRÄFFLIG. Är du säker på att anmälaren inte var ålänning?

  2. Temumriken writes:Suck, jonej. Jag tog (som hastigast) upp den där låten med mina elever i våras eftersom de gick och sjöng på den hela tiden och knappast hade alla fattat ironin. De är så unga att de må vara förlåtna, men man tycker att en vuxen människa sku vara så pass känslig. Den ÄR minst sagt övertydlig.

  3. Bästa kommentaren hittills såg jag på G+:"Jag känner mig kränkt. Är INGENTING flatornas fel?! Våra bidrag till världens bekymmer tystas då alltid ner. Hmpf! ;-)" (Anna Troberg)

  4. Temumriken: Menar du att det finns skolelever som tycker att den är värd att sjungas på allvar? 😮 Bra att du tog upp den :up: Monika: 😆 Det var inte snällt sagt, men väldigt, väldigt roligt 😀 Det är onekligen ett problem i vissa små världar det där. Det är klart att man vill se sig själv som viktig och förträfflig, det är väl naturligt, men det där med sinne för proportioner är viktigt. Kanske det är nåt man automatiskt förlorar på en ö, där gränsen till omvärlden blir extra tydlig? :left: Och Stockholm består ju av en massa öar 😉 Tona: Hihi 🙂 Fast det är sant, t.o.m. i homofoba sammanhang förringas kvinnor. Det verkar inte vara så hotfullt, räknas helt enkelt inte lika mycket.

Kommentera

