Proggressiv framtidstro

Jag läste nyligen en rolig bok som heter Proggiga barnböcker – därför blev vi som vi blev av en för mig tidigare okänd Kalle Lind, som beskriver en barndom som delvis kunde vara min, i samma stad där jag delvis vuxit upp – från makrobiotiskt anlagda dagisfröknar (och farbröder!) i snickarbyxor till chilenska flyktingar 🙂 Den handlar om 1970-talets svenska barn- och ungdomsböcker samt Nationalteaterns underbara skiva Kåldolmar och kalsipper, (mera om Nationalteatern och skivan) Kamratposten och Bamse och annat som har format oss som var barn under dennna synnerligen säregna epok i det svenska kulturlivet. (Lind använder "sjuttiotalet" ganska löst, ca 1968 till 1982.) Boken är späckad med detaljer med hög igenkänningsfaktor och tillhörande nostalgi, plus en och annan ny bekantskap, såsom Frances Vestins Handbok i barnindoktrinering, som jag genast måste fjärrlåna från Depåbiblioteket för att kolla om han citerat rätt. Jodå :eyes: (Jag ska nog skriva ett eget inlägg om den, tror jag, den är så fascinerande.)

Proggiga barnböcker är väldigt underhållande, Lind skriver lättsamt och småironiskt om fenomenet, men han blir aldrig plump eller elak, utan skriver också mycket om hur centrala och viktiga barn var som kollektiv kraft, hur man trodde på dem som förändrare av världen och som framtidshopp. Idag verkar barn snarare vara en personlig prestation och kärnfamiljen och supernanny-ideal har tagit över. På sextio- och sjuttiotalet så trodde man på revolutionen och folkets gemensamma kamp som skulle göra världen bättre. Nuförtiden finns det många som tänker att det inte lönar sig att bry sig, eller om man bryr sig så talar man om individens val, inte om kollektiv. Det är på sitt sätt lite synd, att den där tron på det gemensamma goda målet har försvunnit i tidens dimmor. Även om, som Lind påpekar, det inte alltid var det konstärligt mest kvalitativa som kom fram på det sättet 😀

Boken finns på stadsbibban, läs den och förundras och förtjusas :up:

4 thoughts on “Proggressiv framtidstro

  1. Monika H writes:Jo, Kalle Lind har också skrivit "Människor det varit synd om" som är otroligt rolig, på riktigt. Om vi skall få till någon känsla för det gemensamma idag så gäller nog helt andra villkor, tycks det. Om finlandssvenskans utveckling: Jag har ju jobbat som svensklärare och därvid ofta motiverat "språkpurismen" med att (åtminstone den skrivna) svenskan här måste vara förståelig för rikssvenskar, annars försvinner svenskan i Finland snabbt. – Men nej, jag ska inte debattera något språkpolitiskt – nu längre.

  2. Oj, den måste jag ju läsa 🙂 Språk är nog alltid viktigt att debattera, tycker jag. Jag är själv sådan som får direkt ont i öronen (och ögonen) av dåligt språk och har förra veckan haft flera diskussioner om huruvida det är rimligt att kräva korrekt språk av folk, om man förstår vad de säger. Men jag blir så frustrerad av folk som slarvar med sitt eget modersmål – jag irriteras betydligt mindre av folk som talar det som främmande språk… :right:

  3. Urban writes:Roligt att du hittat Kalle Lind. Om du gillar hans böcker kan jag inte nog rekommendera hans blogg: http://www.djungeltrumman.se/kulturarbete/Bloggen är egentligen för stor för att läsa hursomhelst men man kan förstöra många härliga dagar genom att kryssa fram i hans något egensinniga tag/ämnesordssystem. Viss reservation möjligen för att bloggen till stor del handlar om svenska b-kändisar som sett bättre dagar och jag har lite svårt att bedöma hur kul det blir ur ett finlandssvenskt perspektiv. Kanske blir det roligare, kanske blir meningslösheten med deras bravader så stor att det blir…meningslöst.U.J.

  4. Roligt, tack för tipset (jag älskar serendipiditet! :flirt: ) Jag hittade den här boken så att jag såg titeln när jag kollade stadsbibbans nyhetslista 🙂

Kommentera

