Urban semester?

Vi har av olika tråkiga anledningar tillbringat de första semesterveckorna i stan, i stället för att åka till landet som riktiga finlandssvenskar 😉 (Okej, jag är ju ingen riktig finlandssvensk och har hursomhelst hunnit åka en sväng till Det Forna, men varför förstöra ett fint argument! 😀 ) Det här med stadssemester är ju riktigt trendigt (för att inte tala om detta förfärliga begrepp "hemester"), men jag måste nog säga att åtminstone de östra stadsdelarna inte är så överväldigande urbana:

Nattlig utsikt från Stenudden mot Byholmen (jag älskar kombinationen av stad och natur i trakten Hertonäs/Vik).

En liten harunge som satt och gnagde på några vippande grässtrån när jag kom hem häromdagen (titta nog, jag hann inte zooma):

Jag har också träffat en söt katt i radhusområdet i trakten. Den var lite avvaktande först, fullt korrekt för en utekatt, men vi blev snart bekanta 🙂

Inte speciellt skygg, som synes :happy: Det var definitivt inte en hemlös katt, den verkade mycket välmående och trygg.

2 thoughts on “Urban semester?

  1. Monika H writes:Vilken inspirerande länk, den till Språkrådet! Tänk om finlandssvenskan också kunde hänga med och försöka utvecklas lite?

  2. Finlandssvenskan utvecklas ju nog den också, det finns en massa utmärkta uttryck i den som rikssvenskan kunde anamma. Problemet är bara att så många av dem kommer från finskan att puristerna inte kan godta dem 🙂

Kommentera

