Ruiners sorgesamma skönhet

Jag tror inte att jag nånsin länkat till den här artikeln med en fotoserie om Detroit i ruiner – staden finns nog kvar, men av dess forna storhet finns inte mycket längre 😦 Missa inte att titta på hela bildserien, direktlänk här. Det är kanske inte så konstigt att det före detta biblioteket är en av de bilder jag reagerar starkast på – alla de där böckerna som bara står där! För att inte tala om den övergivna teatern. Eller den grandiosa järnvägsstationen… eller varför inte… Äh, läs artikeln, se på bilderna och tänk "sic transit gloria mundi" :rip:

4 thoughts on “Ruiners sorgesamma skönhet

  1. Temumriken writes:Vad sorgligt! Att allt det där bara får stå och förfalla så där. Finns nog mycket liknande i våra städer också, med den skillnaden att byggnaderna här sällan varit lika storslagna till att börja med.

  2. De där bilderna får mig att tänka på Amazonasteatern i Manaus, som jag bara läst om, som byggdes av gummibaroner och sedermera förföll (fast nu lär den ska ha restaurerats). Det är just storslagenheten som gör bilderna sorgliga, ett vanligt, trist betonghus som förfaller är bara trist…

  3. Ping: Broken and beautiful… | En kattslavs dagbok

Kommentera

