Juninatt

Idag har jag för första gången på flera veckor hunnit sova ut – under stämman sov jag ca fyra timmar per natt och under arbetsveckan max sex, så de sista dagarna har jag varit så trött att det bara värkt i kroppen :down:

Idag vaknade jag efter ca tio timmar sömn och tog det väldigt lugnt i flera timmar, drack en kanna favoritte och låg och läste ut Kåtornas folk av Ester Blenda Nordström – en överraskande bra bok, fast varför det egentligen överraskar kan jag inte begripa, för jag tycker att hennes båda barnböcker (En rackarunge och 15 år (resten av dem tror jag inte att jag läst) är riktigt bra. Det har nyligen kommit ut en avhandling som behandlar bl.a. dem (Fria flickor före Pippi av Eva Wahlström) och jag hittade 15 år i Sverige förrförra helgen och läste om den, så jag var inspirerad att läsa mera och Kåtornas folk råkade finnas på stadsbibban. Kåtornas folk handlar om när Ester Blenda Nordström arbetade som ambulerande lärare för samiska barn, hon bodde och levde med dem från våren till hösten. Boken är märkt av sin tid (1916) i vissa aspekter, såsom beundran för "naturbarnen", men den är både allvarlig och rolig, hon skriver om samerna med respekt och naturskildringarna är otroliga – snöstormen som inleder boken slår t.o.m. Jack London och beskrivningen av de ljusa sommarnätterna fångar just det flyktiga vemodet i dem.

Så för att uppleva lite av det – fast det inte är så ljust här som i Lappland – och eftersom vi inte måste upp i morgon och inte var utmattade så gick vi en liten midnattspromenad :up: Ingenting doftar så speciellt som en nattpromenad på sommaren – det skulle vara en nattpromenad i ett stilla sommarregn, då doftar det ännu starkare 😉

2 thoughts on “Juninatt

  1. margaretha writes:Jag gillar också Ester B-N – men inte allt. Kåtornas folk har jag inte läst, ska höra om mitt bibliotek kan ta' hem den.En piga bland pigor läste jag i tonåren, och tyckte om den – då. Fast jag har nog lite svårt att skilja på den och annan piglitteratur från den tiden, Sigrid Boos "Vi som går köksvägen" och Gunnar Widegrens "Fröken blir piga".Hennes "Amerikanskt" tycker jag är jobbig, men den tidens jargong var ju så'n – hej och hå vad det går – lite för käckt och fartfyllt. Just den boken är dessutom, med dagens politiskt korrekta normer, understundom en gnutta rasistisk.Margarethasom tackar förlästipset

  2. Hej Margaretha! Widegren har jag läst annat av, men inte just den där, men temat finns bl.a. i Fröken Solsticka, som jag läst flera gånger 🙂 Sigrid Boo känner jag inte till, ska se om jag hittar den nånstans. Men någon skillnad borde det väl vara på dem ändå, med tanke på att En piga bland pigor är en mer eller mindre sann berättelse – men kanske den är hemskt rafflande, såsom det anstår en wallrafflande journalist 😉 😆

Kommentera

