Ännu lite om folkdräkt

Jag satt och höll på med en försenad studieuppgift idag, där man skulle söka i olika databaser efter något ämne som man känner till och det bidde nu folkdräkter – jag är nog bättre på dans, men kom inte på någon bra fråga om det. En av de saker jag hittade den vägen var Åbo-baserade folkdanslaget Otakts hemsida, där deras dräktexpert Maria (som jag konsulterade ett antal gånger under stämman 😉 ) skrivit en hel del spännande info om folkdräkten och dess historia: läs gärna här! :up:

En av de lustigaste sidorna jag hittade var en butik som saluförde sig med följande fraser: ”Vad som är "rätt och riktigt" avgör inte vi men vår strävan är att komma så nära ursprunget som möjligt i kvaliteter, mönstringar och skärningar." Åsså den här bilden! 😆 Hemskt ursprunglig look på modellerna, eller?

7 thoughts on “Ännu lite om folkdräkt

  1. Miiamaria writes:I och för sig så skrev jag det där folkdräktsinfot för en kanske tre år sen o en del saker sku jag kanske skriva lite annorlunda idag. Men jag tror nog ändå att det blev en rätt ok mix av allt möjligt som förhoppningsvis nån kan ha nytta av också (iaf var det ju det som var meningen…). Dräktexpert ha visst ingen kallat mej förut, men dräktansvarig för laget är jag ju för all del (tur att man är bra på nåt då jag ju inte är nån större stjärna på själva danserna sen inte ;D )

  2. Miiamaria: det är nog en väldigt bra text fortfarande.Själv är jag mera intresserad av dräkterna som skapelser av en viss tid en av dem som historiskt korrekta, så hade jag skrivit det hade jag antagligen vägt den delen tyngre – men din text tar upp den biten också, och mer än många andra.Litet mer liberal än du är jag kanske också – personliga, icke-dräktrelaterade smycken tycker jag t.ex. är helt ok, bara det ser bra ut eller har en betydelse för bäraren.Speciellt uppskattade jag alla råd och knep om dräktskötsel; jag har aldrig ens försökt stärka spetsen på min mössa (den är fastsydd), men nu leker jag litet med tanken… Och idén med en stor schal som ytterplagg! Hmmm, skaffa garn i lämplig färg och äntligen sticka mig den där mega-mega schalen…Har f.ö. diskuterat folkdräkter på annat forum med några norskor de senaste dagarna, och införlivat ett nytt ord i min vokabulär: Bunadspolis!De verkar ha större problem med dem i Norge än vad vi har här.("Bunad" är annars också ett alldeles utmärkt ord, betyder entydigt det vi talar om och det blir inget tjafs kring "folk", "folklig", "bygd", "nation" m.m.)Ännu en sak:Titta på den här estniska siten. Visst blir man ju inspirerad?

  3. miiamaria writes:Skälet till att texten ser ut som den gör är väl egentligen mest att den speglar det jag upplevt att folk behövt o önskat veta om sin dräkt/sina lånedräkter för att kunna göra sina egna bedömingar om hur "korrekta" dom vill försöka vara o det jag oftast blivit tillfrågad om. O det finns ju alltid väldigt många sätt att skriva om samma sak, t.ex. i den mån folkdräkter kommer upp i min gradu nu ( jag skriver närmast om textilinsamling som ett uttryck för nationalism, kan man säga) så ser jag på dem ur en helt annan vinkel 🙂 Jag skulle nog inte säga ifrån åt nån som bar ett eget smycke till sin dräkt annat än om dom frågade om min åsikt(o jag skulle nog kunna bära ett själv om jag hade ett som kändes "rätt") men jag tycker inte att jag ska rekommendera folk att göra det på ett mer allmänt plan – det kan bli ganska rätt men det kan så ofta bli ganska fel också, liksom. Dräpo – dräktpolisen – är nog ett begrepp på svenska också o det tycker jag är lite sorgligt. Jag säger vad jag tycker om folk frågar, men alla ska kunna ha dräkt o gå runt i den o trivas utan eviga pekpinnar o rädsla att "inte duga". Det är bra om folk vet lite grann vad som är huvuddragen i det som gör en folkdräkt till en dräkt som påminner om de historiska förbilderna, hur dräkterna skapats o hur deras egen dräkt kanske sen skiljer sig från båda kategorierna, men man ska ju inte gå så långt att man gör allting alltför svårt eller tar all dräktglädje från folk, så som jag nästan tycker det kan bli ibland…

  4. Anonymous writes:Du har så rätt, Miiamaria. Det sorgliga är bara när en del har sin glädje i att vara dräktpolis. (å andra sidan har jag svårt att vara tyst då jag ser mamelucker till folkdräkt)Ingeborg

  5. Det drakoniska Dräpo!Jag tror att det nog bor en potentiell liten dräpo i oss alla – det jag själv har extremt svårt för är den "finska" varianten av Munsala som man ser ibland: för kort kjol, ingen schal och blått band runt huvudet.(Ingeborg – hur SER du om någon bär mamelucker???)alla ska kunna ha dräkt o gå runt i den o trivas Exakt! Vilket påminner mig om en sak som litet förvånade mig på stämman: hur många som (isynnerhet på söndag) hyper-snabbt bytte om till civilt igen. Har man lång väg (& kanske tåg eller bussbyten) och bråttom så kan jag väl förstå det, men skall man direkt hem och åker bil så är det väl mycket bekvämare att bära dräkten på kroppen än att bära den i en påse? Överhuvudtaget är det där att _trivas_ i dräkt något jag tycker att borde uppmuntras mer. Också om det betyder att man ger efter en smula för bekvämlighet (vad jag blev glad när jag såg din rekommendation av tjocka strumpbyxor, miiamaria – det råkar vara bekvämt för mig, och Dräpo får slita dem ur mina kalla döda händer) – ibland undrar jag om den rikssvenska och Karelska trenden att numera också konstruera "folkliga dräkter" är ett försök till svar på detta? (Sedan så råkar jag tycka att dessa rent estetiskt oftast inte är mycket att hurra för, och inte ser de ut att passa så bra att dansa i heller.) Själv skulle jag vilja ha en lång särk istället för blus+underkjol – det skulle öka bekämligheten.Och sedan har vi ju det där med att våra folkdräkter/folkdräktstyger kunde utnyttjas mer och roligare (som på den där estniska sidan jag länkade till). Här är litet finsk diskussion om sånt.(Det här med att göra icke-folkdräkts prylar av folkdräktsmaterial eller annars bara använda detaljer eller tyger fritt och kreativt är något som appellerar till mig alldeles förfärligt. Jag kan inte gärna ha en Kyrkslätt eller Sideby dräkt (för att nu välja två kjoltyger jag gillar), men kanske jag kunde ha en väska? Eller ett icke-folkdräktsplagg?

  6. Miiamaria writes:Åtminstone jag tycker nog absolut man kan använda o tillverka folkdräkts(inspirerade) saker – men jag tycker dom ska skilja sig åt så mycket att ingen förväxlar dom med det "äkta" – jag skulle t.ex. inte göra en kjol eller väst exakt från en viss folkdräkt åt mej själv till vardagsbruk med andra kläder. Att sy en särk istället för blus o underkjol ser jag inget hinder för heller om man gör blusedelen likadant som man annars skulle göra till sin dräkt (vem skulle kunna se den skillnaden när man är färdigklädd o en särk är ju dessutom mer historisk). Faktiskt har jag tänkt göra så åt mig själv när jag nångång hinner börja på ny bytesskjorta. (Mommos från 1945 börjar behöva pensioneras snart ;))

  7. Oj vad roligt, en livlig dräktdiskussion i kommentarfältet 🙂 Förlåt att jag kommenterar så sent, men ni tycks ju klara er bra utan mig 😉 Miiamaria: Visst katten är du dräktexpert om du en gång sitter i dräktrådet, eller vad det nu heter 😉 Jag tyckte om texten just för att den var sådär praktisk, en sorts FAQ för dräktintresserade :up: Jag tycker om att veta nånting om dräkterna, precis som jag gärna vet lite om bakgrunden till danserna – jag behöver inte veta varenda detalj, men någon sorts bakgrund gillar jag att ha 🙂 Ingeborg: vad i allsindar är det för fel med mamelucker? Det är ju inte som om de skulle synas och jag måste erkänna att jag allvarligt överväger att skaffa ett par efter att ha fått skavsår på innanlåren efter stämman… 😮 Tona: Jag tycker att strumpbyxor vore helt för varmt! (Fast det skulle förstås hålla skavsåren borta.) Men det där med att trivas i dräkten – jag tycker att om jag väl har tagit den på mig så brukar jag behålla den på, fast det blir varmt, men inte nödvändigtvis mera på hemvägen. Tyvärr är det lite med dräkten som med långklänning på nationsbalerna i tiderna, jag kände mig ytterligt festlig ända tills det blev jatkot och det började välla in folk i vanliga kläder, då började jag ofta känna mig utklädd :-/

Kommentera

